ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Recoordinate

Vinnande marknadsföring med kundens behov i fokus

  • Zacharias Elinder, Marketing Technologies and privacy officer på Tre.

För att spetsa den digitala marknadsorganisationen valde mobiloperatören Tre att inleda ett samarbete med konsultbyrån Recoordinate. Tillsammans har man implementerat verktyg och strategier som gav insikt om hur kunddata skapar relevans för bolagets marknadsföringsinsatser och leder till ökad kundnöjdhet.

När mobiloperatören Tre bestämde sig för en upphandling av system- och plattformsleverantörer inom Marketing Automation tog de hjälp av Recoordinate för att få bättre verkshöjd på upphandlingen.

– För oss var ett internt ägarskap från både vår verksamhets- och IT-sida viktigt, och vi sökte en konsultbyrå som kunde jobba integrerat över våra länder och team. Recoordinate kunde finnas på plats lokalt, hade rätt erfarenheten och såg till att ge oss kunskapsöverföring genom hela implementeringen av Salesforce Marketing Cloud, säger Zacharias Elinder, Marketing Technologies and privacy officer på Tre.

Personifierat erbjudande ökar kundnöjdheten

Behovet bakom förändringen var att om Tre skulle göra kunderna mer nöjda, krävdes det en bättre, mer samlad bild av de budskap som kommuniceras. Utgångspunkten förändrades, genom data identifierades behov som kunden har för att skapa ett personifierat erbjudande, snarare än att gå ut med massmarknadsföring vid en produktlansering.

– Hela marknadsföringen mot kundbasen byggde tidigare på produktlanseringar och erbjudanden som följde kalenderåret och vi förstod att vi behövde automatisera och personifiera vår marknadsföring för att ge kunderna de bästa alternativen. För att komma dit behövde vi ny teknik, nya processer, nya samarbeten mellan avdelningar och tekniskt stöd, säger Zacharias Elinder.

Vikten av att även implementera arbetssättet

Att hitta ett arbetssätt som både effektiviserar och skapar förståelse för de olika samarbetande avdelningarnas nytta och verksamhet, samt den nya tekniken var nyckelfaktorer för att personifiera marknadsföringen. När man sedan även automatiserar många av arbetsflödena frigörs tid till att spetsa och förfina erbjudandet ytterligare.

– Det agila och tvärfunktionella arbetssättet var nytt för oss och Recoordinate har varit väldigt bidragande till att både få igång arbetet och skapa förståelse för hur det skapar ökad kundnytta. De har även bidragit att under hela arbetet se till att vi fått tillräckligt mycket kunskap för att kunna stå på egna ben och fortsätta träna slutanvändare, skapa olika typer av content, kodning för urval och andra grundläggande saker vi själva inte förutsåg, säger Zacharias Elinder.

Förstå tekniken och skapa värde för kunden

Det är lätt att tro att det löser sig automatiskt bara för att man har tekniken på plats men det stora arbetet ligger i att förstå hur man ska nyttja den nya tekniken på ett smart sätt för att nå önskat resultat.

– För oss på Tre var Recoordinate en viktig partner för att, med ena foten i verksamhetsutvecklande frågor och med den andra foten i en förståelse för hur vi kan använda tekniken, skapa ökad relevans och nöjdhet hos våra kunder, säger Zacharias Elinder.

EXTERN LÄNK: Läs mer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Recoordinate och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer