Innehåll från Range RoverAnnons

Prisvinnande prestigemodell – nu som laddhybrid

Suget efter smidiga och vackert formgivna suvar tycks inte minska.

En av de mest eftertraktade är Range Rover Evoque.

Nu finns den prisbelönta modellen även som smart laddhybrid.

Komfort och körglädje går inte alltid hand i hand när det kommer till bilar. Stora bilar tenderar att bli svårare att manövrera, medan en mindre citysmart modell lätt upplevs som stötig och lite fladdrig när den når högre hastigheter utanför stadsgränsen.

Ett lysande undantag är Range Rover Evoque, som när den lanserades för tio år sedan slog bilbranschen med häpnad. I över 70 år har bilmärket Land Rover stått för kvalitet när det kommer till både komfort och goda terrängegenskaper. Dessutom ofta med en elegant finish, doft av premium och klassiskt brittiskt bilbyggande. 

Allt du behöver veta om Range Rover Evoque 

Med Range Rover Evoque skapade designchefen Gerry McGovern en modell som med sina rena, lyxiga linjer snabbt blev ledande i klassen, och som sedan födseln fångat in över 225 priser och utmärkelser världen över.

Nyskapande formgivning

Många har hyllat den nyskapande formgivningen och hur designchefen lyckades bygga en rymlig, ombonad interiör innanför ett stilbildande yttre som gör Evoque till en smidig och underhållande maskin även i stadsmiljö. Designen sticker bland annat ut i de små detaljerna, som de infällda dörrhandtagen vilka fälls ut vid användning.

Underhållande är också ordet när bilen får lämna de vanligaste allfartsvägarna för att istället lekande lätt slingra sig fram tack vare den direkta styrningen och vassa vägegenskaperna.

Range Rover Evoque är laddad med den senaste och mest användbara tekniken. Förutom fyrhjulsdriften, Land Rovers prisbelönta terrängsystem Terrain Response 2 – ursprungligen hämtad från modellens storasyskon – finns flera moderna förarassistenssystem som parkeringsradar, automatisk nödbroms, parkeringshjälp och en 360-graders backkamera.

Banbrytande kamerateknik

Den är också utrustad med en helt ny funktion kallad Clearsight Ground View, en teknik som fungerar lika bra i stan som på smala skogsvägar. Clearsight Ground View bygger på en banbrytande kamerateknik som gör att föraren kan se rakt genom motorhuven på instrumentpanelens infotainmentskärm. 

På så sätt får man direkt en uppfattning om underlaget framför och under motorhuven; ett snabbt beroendeframkallande hjälpmedel för att hela tiden hålla koll på både bilens position och terrängen direkt under bilen. Med andra ord som gjort för den som vill ge sig ut på småvägarna i vinter, men en funktion lika fiffig och oumbärlig i trånga parkeringsutrymmen.

Lyxig laddhybrid

Trots Land Rovers ikoniska bakgrund som bilbyggare har man hela tiden försökt stå på tårna när det kommer till utveckling och ny teknologi. Därför finns en övervägande del av den brittiska bilflottan idag även som laddhybrider.

Så även Rang Rover Evoque. Den erbjuds som PHEV-modell och når upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det därefter för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. Ungefär lika lång tid som det tar för att brygga sig a nice cup of tea innan färden fortsätter ut i vinterlandskapet.

Just nu erbjuds kampanjpriser på Range Rover Evoque för den svenska marknaden.

Elhybrid – så funkar det 

Range Rover Evoque som förmånsbil 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?