Robotic Process Automation, RPA, har de senaste åren visat sig vara en nyckel till framgång för att effektivisera administrativa processer. Nu är teknologin mogen för att integrera AI i robotlösningarna vilket skapar helt nya möjligheter för automatisering, berättar Pär Hedin.
– När vi adderar olika typer av kognitiva förmågor till den digitala medarbetaren är den inte längre låst till regelstyrda processer utan kan hantera mer komplexa arbetsuppgifter och bl a tolka ostrukturerad information. Detta innebär att användningsområdet för digitala medarbetare ökar dramatiskt, säger han.
Människor kan fokusera på kärnverksamheten
PS Provider som är ledande inom Intelligent Automation tar tekniken rakt in i svenska bolag, kommuner och regioner. Resultatet blir kortare ledtider, högre säkerhet och förbättrad kostnadseffektivitet. När repetitiva processer automatiseras får de mänskliga medarbetarna dessutom mer tid för värdeskapande arbetsuppgifter och kompetensutveckling.
Nyligen genomförde PS Provider ett kundprojekt där målet var automatisera processen för leverantörspåminnelser. En omöjlig uppgift för bara några år sedan då digitala medarbetare inte kunde hantera den ostrukturerade informationen som dessutom kom in via olika kanaler. Men genom att addera artificiell intelligens kunde målet nås.
– Vi lärde den digitala medarbetaren att läsa påminnelserna och förstå innehållet så att den sedan kunde utföra hela processen. Kunden sparade in flera heltidstjänster bara genom att automatisera detta specifika moment, säger Pär Hedin.
Ett annat aktuellt exempel är en svensk Region som med hjälp av roboten kunde frigöra administrativ tid som motsvarande ca 50 sjuksköterskor som i stället kunde utföra vaccinationer när pandemin var som värst, säger Pär.
Robot som förstår naturligt tal
En robot utrustad med kognitiva förmågor kan också agera kundsupport på ett mycket mänskligt sätt – den kan till och med anpassa sitt bemötande efter motpartens sinnesstämning. Genom att koppla ihop en intelligent chatbot med digitala medarbetare som genomför arbetsuppgifter i de bakomliggande systemen kan hela flödet automatiseras.
Allt pekar på att användning av AI som automationsverktyg knappast kommer att minska i framtiden. Genom att implementera Intelligent Automation i sin verksamhet nu, i början av tekniksprånget, kan hela organisationen samla på sig kunskap som kommer vara avgörande framåt konstaterar Pär Hedin.
– PS Provider överträffar alltid kundens förväntningar, vi levererar inte bara teknologi i framkant– viktigast är våra grymma medarbetare som hela tiden levererar hög kvalitet och fantastisk service tillsammans med våra kunder, avslutar Pär.
Fakta om PS Provider
PS Provider utnyttjar disruptiv teknologi för att implementera ”digitala medarbetare” och ”virtuella arbetsstyrkor”. Vi arbetar med Intelligent Automation och utnyttjar RPA, AI, Machine Learning och conversational AI för att designa och automatisera processer och skapa framtidens organisationer.