Annons
Innehåll från ProvéAnnons

Så maximerar du effekten av ditt digitaliseringsprojekt

För att uppnå önskade effekter av ett digitaliseringsprojekt räcker det inte att ha den bästa tekniska lösningen, det krävs också att lösningen kommer ut i verksamheten och används på önskat sätt.
För att uppnå önskade effekter av ett digitaliseringsprojekt räcker det inte att ha den bästa tekniska lösningen, det krävs också att lösningen kommer ut i verksamheten och används på önskat sätt.

För att lyckas med ett digitaliseringsprojekt krävs goda kunskaper om målgruppen, förståelse för tekniska möjligheter, förmågan att leda och att ha verktyg för att få med sig människorna på förändringsresan. Det här är förändringsledaren Provés expertisområde, där man gång på gång visat prov på framgångsrika resultat, oavsett bransch.

– Digitalisering handlar om att utveckla och förbättra verksamheten med hjälp av digital teknik. Digitaliseringsprojekt kan bedrivas med fokus på att förbättra den interna verksamheten eller på att utveckla exempelvis kunderbjudanden eller affärsmodeller, säger Erik Ros, managementkonsult på Prové.

Prové arbetar med förändringsledning inom verksamhets- och affärsutveckling. Genom att alltid utgå från verksamhetsnyttan, och med kompetens inom ledarskap, styrning, organisationskultur, processer och utveckling av individer, grupper och ledare, stärker de sina kunders konkurrenskraft. 

– För att uppnå önskade effekter av ett digitaliseringsprojekt räcker det inte att ha den bästa tekniska lösningen, det krävs också att lösningen kommer ut i verksamheten och används på önskat sätt, säger Cecilia Träff, managementkonsult på Prové. 

Involvera målgruppen så tidigt som möjligt

– För att få med sig sina målgrupper är det avgörande att börja involvera människor tidigt i processen och att kommunicera syftet med den förändring som ska ske. Tänk på att förändring tar tid och att människor agerar olika på förändring. Var beredd att prestigelöst justera projektplanen utan att tappa fokus, säger Mari Kilén, managementkonsult på Prové. 

Var lyhörd och anpassa

Prové har bland annat hjälpt en vårdgivare att standardisera vårdprocesser och använda digitala möjligheter för att bättre förutse och planera patientens vårdkedja. Eftersom förändringen påverkade många verksamheter och ett stort antal medarbetare krävdes gedigen förankring, utbildning och fokus på förändringsledning. Effekten blev att vårdgivaren var en av de första i Sverige som uppfyllde de nya medicinska riktlinjerna.

Även när Prové hjälpte ett av Sveriges största byggföretag att införa ett digitalt verktyg för yrkesarbetare, arbetsledare och platschefer så var förändringsledning en framgångsfaktor. Stort fokus lades på att förstå målgruppen och att anpassa kommunikation och utbildning till specifika grupper. Digitaliseringen gav en bättre kontroll på verksamheten vilket resulterat i effekter som högre kvalitet och bättre lönsamhet. 

Kombinera kompetenser

– Prové har en lång historik av framgångsrika digitaliseringsprojekt och går såväl metodiskt som agilt tillväga. Vi har ett brett kunskapsfält där vi kombinerar och involverar de kompetenser som krävs för att lyckas med förändringsprojekt i dess olika faser. Vår främsta styrka är att vi har en gedigen erfarenhet av att få med oss människor på förändringsresan, säger Cecilia Träff.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.prove.se och följ Prové på LinkedIn

Fakta

Prové arbetar med förändringsledning och projektledning inom verksamhets- och affärsutveckling och har gedigen erfarenhet inom ledning och styrning, digitalisering, organisation, kultur, processer och utveckling av individer, grupper och ledare, inom både offentliga och privata verksamheter.

Mer från Prové

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prové och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?