Med Covid 19-pandemin har skiftet till distansarbete hemifrån slagit igenom till fullo. Med denna förändring i sättet att arbeta följer ett arbetsgivaransvar att samtidigt möjliggöra för personalen att arbeta hemifrån. Detta medför också att arbetsgivaren kan göra stora besparingar på minskade lokalkostnader.
Olika ad hoc-lösningar, där ibland arbetsgivaren, ibland den anställde allt eftersom behov uppstår får skaffa adekvat utrustning för att möjliggöra ett effektivt arbete hemifrån, är i längden ohållbart och skapar en orimlig administrativ börda och oklarheter över vem som bär ansvar för vad.
Prodocs nya tjänst Home Office as a Service möter denna utmaning till en fast månadskostnad.
– Med vår tjänst kan företag enkelt erbjuda alla sina anställda en kvalitetssäkrad hemarbetsplats som möter många av de ergonomiska villkor som skall uppfyllas enligt arbetsmiljölagen. Med tjänstens standardiserade utformning, där alla anställda kan få exakt likadana hemarbetsplatser underlättas också handhavande, utbildning och support, säger Patrik Holmström, vd på Prodoc.
Prodoc erbjuder en smidig helhetslösning
Hemarbetsplatsen i sitt grundutförande består av ett modernt och stilrent skåp, som när det öppnas innehåller ett höj- och sänkbart bord, en ergonomiskt utformad stol samt en matta. Skåpet är utrustat med videokamera, skärm, trådlösa hörlurar och tangentbord samt ergonomisk mus. Det enda som krävs är att koppla in sin dator med en sladd för att skapa en komplett arbetsstation.
Prodoc tar fullt ansvar för montering, leverans och uppstart av hemarbetsplatsen.
– IT-avdelningen får lättare att supportera personalen när alla har samma teknik. HR-avdelningen vet att arbetsmiljön är god då utrustningen uppfyller många ergonomiska krav och ekonomiavdelningen får kontroll över kostnaden, säger Daniel Sundberg, försäljningsansvarig på Prodoc.
Prodoc erbjuder också asset management
Med tjänsten kan Prodoc också ta över det administrativa ansvaret för hemarbetsplatsen, så kallad asset management, och underhålla, hämta tillbaka eller flytta utrustningen allt eftersom personalsammansättningen hos arbetsgivaren förändras.
– Det här är en allt-i-ett-lösning som gör att arbetsgivare enkelt och varaktigt kan möta kraven som ställs nu när arbetsmarknaden förändrats och hemarbete för många blir naturligt och permanent, avslutar Daniel Sundberg.
Om Prodoc
Prodoc levererar sedan 40 år effektiva arbetsplatser med miljö, individ och service i fokus. I dag erbjuder Prodoc också moderna och användarvänliga tjänster med fokus på informations- och dokumenthantering, videomöten och mötesteknik. Prodoc med huvudkontor och eget logistikcenter i Stockholm, har ett rikstäckande nätverk med servicepartners.
Läs mer om Prodoc på www.prodoc.se
Läs mer om Home Office as a Service på www.hoaas.se