ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Preem

Sätt kurs mot en hållbar sjöfart

I den känslostyrda debatten om flygets klimatpåverkan har sjöfarten hamnat i skymundan. Men här finns betydande vinster med en omställning till hållbara biodrivmedel. Det menar Fredrik Backman, chef för shippingavdelningen på Preem.

Politiken kring sjöfart har gått på grund – här är lösningen

Den globala handeln ser inte ut att minska i omfattning – snarare tvärtom. Denna globala tillväxtmotor ställer höga krav på att transportsystemen i framtiden kan bli mer hållbara. Medan debatten på senare tid har kommit att handla mycket om flyget, har sjöfarten hamnat i skuggan.

Faktum är att hela 90 procent av världshandeln sker med hjälp av sjötransporter. I Sverige står de för en tredjedel av inrikestransporterna totalt sett. Problemet är att de tuffa regleringarna för miljö- och klimatanpassning länge har lyst med sin frånvaro.

Vid årsskiftet 2019-2020 kommer dock en välkommen lagändring. FN-organet International Maritime Organisation (IMO) tar EU:s tidigare svaveldirektiv ett steg längre och skärper kraven på svavelhalten i marina bränslen – från 3,5 till 0,5 procent.

Krävs tuffare tag
Fredrik Backman välkomnar det nya regelverket, men efterlyser samtidigt kraftigare åtgärder för koldioxidutsläpp.

– Förra året infördes reduktionsplikt för vägtrafiken i Sverige, och en liknande åtgärd för flyget är på gång. Det skulle även vara möjligt att införa liknande lagstiftning för sjöfarten, för att nämna ett exempel på hur klimatutsläppen ska minska. Det handlar om att sätta igång i tid, och fartygen kan inte prioriteras bort, säger han.

För Preems egen del står sjöfarten för en betydande del av verksamhetens transporter. Samarbeten har därför inletts med rederierna Thun Tankers och Sirius för att utveckla fartyg som går på naturgasen LNG eller biogasen LBG.

Fredrik Backman menar att det finns stora vinster med att bygga en mer hållbar infrastruktur för sjöfarten. Och Sverige kan spela en viktig roll i det arbetet.

– Liksom med vägtransporterna och flyget måste Sverige gå före. Vi kan visa EU och världen att det är möjligt att även ställa om sjöfarten på ett hållbart och ekonomiskt försvarbart sätt. Vi är redo att investera i produktion av förnybara fartygsbränslen, men vi behöver hjälp av våra politiker med att få ett regelverk på plats.

Politiken kring sjöfart har gått på grund – här är lösningen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Preem och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies