ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Postnord

"Vi befinner oss i en brytningstid"

Aldrig tidigare har den sista milen, din leverans till kund, varit viktigare. Och snart kommer Amazon till Sverige. Fyra experter om en bransch i förändring.

Glöm drönare och självkörande bilar. Ta i stället en ordentlig titt på vad konsumenterna verkligen vill ha idag. För dem handlar det mer om att få ihop livspusslet än att shoppa. E-handelns snabba utveckling förändrar kraven – och möjligheterna – för the last mile, leveransen ut till kund. Och snart kommer Amazon till Sverige.

– Mottagaren vill veta dag och tid för leveransen och inte behöva sitta hemma och vänta i åtta timmar, säger Carl Lumsden, logistikchef för Bygghemma Group med ett förflutet som logistikansvarig för bland annat Tretti.se och MediaMarkt.

– Önskemålet från våra kunder är ett tidsfönster på en timme och en avisering trettio minuter innan. Dessbättre händer det väldigt mycket just nu i transport- och logistikbranschen och det är jättespännande.

Kenneth Verlage är affärsutvecklingschef eCommerce & Logistics på PostNord:

– Kunderna vill definitivt ha snabbhet, mer valfrihet och hemleverans kvällstid, men logistikbranschen är uppbyggd för att leverera dagtid till företag, säger han.

Med den ökande e-handeln ändrar PostNord i snabb takt sitt sätt att jobba. De lägger nu om standardtiden för hemleverans till kväll och inför lördagsleverans till ombud, vilket blir en stor förändring.

– Vi gör även en pilot med samma-dag-leverans, det vill säga om du lägger en order före klockan fem så levererar vi under dagen. För vissa segment tror vi att detta kommer vara superintressant, säger Verlage.

Läs eller lyssna till hela samtalet om last mile här.

Konsumenternas förväntningar förändras – och farten i denna förändring ökar bland annat tack vare nya aktörer som Budbee, Urb-it och Uber. Det handlar om tjänster och företag som har lanserats för att hantera just last mile, ofta baserat på digitala plattformar.

– Vi gillar de här nya aktörerna. De visar vägen och driver vår egen utveckling och är i många fall bra för miljön. I framtiden så tror jag att leveranstjänsterna kommer att vara många fler. Kommer det ett paket med PostNord så får du kanske fem leveransalternativ där kanske ett av dessa är vår egen leveranstjänst, ett annat är cykelbud, ett grönt alternativ, hämta i butik och så vidare, säger Verlage.

Carl Lumsden håller med:

– Många av de här nya uppstickarna är mer av techbolag. Det blir särskilt tydligt vad gäller spårningen av gods, där de sätter press på de traditionella, tunga spelarna. Det är en upplevelse att kunna följa leveransen i realtid den sista timmen på väg hem och kunna planera utifrån det. Som återförsäljare vill vi styra mot att kunden kan se mycket mer själv, att de slipper kontakta kundtjänst.

– Men då gäller det att alla delar med sig av kunddata och samarbetar i försörjningskedjan, säger han.

Kenneth Verlage fyller i:

– Vi vill verkligen tänka annorlunda och öppna upp. Vi konkurrerar ibland mot varandra, men ibland tillsammans mot andra. Man borde med kundens perspektiv kunna dela på infrastruktur i högre grad.

Läs mer: Smarta tjänster för leverans på kundens villkor.

Butiksdöden och Amazon då?

– Jag tror inte vi har en butiksdöd på gång i Sverige. Däremot börjar Cervera och andra detaljister utforma och använda sina butiker på ett annat sätt, i lite nya lägen och så att det funkar att även hantera varuutlämning och returer, säger Pelle Pettersson, chef för Omnikanal och e-handel på Cervera.

– Konsumenterna vill ha den service som ges i butik. Så tror vi att det kommer att se ut även framöver, vilket ställer krav på att vi utformar våra butiker mer som ett ombud där det är enkelt att hämta och returnera varor, säger han.

Yvonne Karolin är manager på Accenture Interactive och har tidigare byggt upp e-handel på bland annat ICA och JC. Hon är inte lika säker på att detaljisterna kommer att kunna behålla alla sina butiker:

– Undersökningar visar att de som är födda efter år 2000 inte är så förtjusta att gå i butiker som de som är äldre. De använder fler digitala tjänster, vill ha ett stort sortiment och jämföra online. Jag tror att butikerna kommer se annorlunda ut framöver.

– Förmodligen blir det fler butiker som vänder sig till vissa segment och vi kommer se mer av tillfälliga butiker, pop-up-stores och så vidare.

Många kedjor tvingas nu börja agera utifrån ett omnikanalperspektiv innan Amazon kommer till Norden:

– Inom retail måste vi dra fördel av alla våra butiker. Gör vi inte det kommer detaljhandeln få det tungt när Amazon kommer hit, säger Pelle Pettersson och fortsätter:

– Men de kommer aldrig kunna konkurrera med allt det som vi kan erbjuda i en butik vad gäller upplevelser, personlig service och returhantering.

White paper – Konsumentdriven logistik.

Yvonne Karolin ser inte ännu att Amazon kommer att ha samma effekt i Sverige som i USA, eller som Alibaba har i Kina:

– Med hjälp av artificiell intelligens kör Alibaba runt med rörliga lager och vet vilka produkter som kommer köpas i en viss stad och du kan få din vara inom en timme. De driver sin logistik och distribution på ett helt annat sätt. Det fascinerar att Amazon betraktar sin logistik, e-handel och lagerhantering som en produktionsprocess, en sammansättningsprocess. Det krävs oerhört mycket för att plocka och packa varor på ett effektivt sätt. Här har Amazon excellerat, säger hon.

Carl Lumsden ser positivt på Amazon. Han tror att Amazon kan skynda på utvecklingen både av konsumenternas betalningsvilja och utvecklingen av tjänster för last mile:

– Amazon är häftiga för de driver på en marknadsutveckling. Lite grann på samma sätt som de här tech-bolagen inom logistikbranschen också driver på utvecklingen av last mile. Det känns som att vi befinner oss i en brytningstid kring last mile och nya snabba, exakta tjänster.

– Hoppas att år 2018 blir det år då det verkligen händer saker!

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies