ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 21 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Innehåll från Postnord

Start

Hon är tekniknörden som ska ta PostNord in i framtiden

Med digitaliseringen kommer nya beteenden. Därför värvades Bonnier News digitala stjärna Charlotte Svensson till PostNord – med målet att ta företagets kommunikationsaffär in i framtiden. 

– Jag är en tekniknörd som gillar affärer, säger hon.

Det var ett och annat ögonbryn som höjdes när Charlotte Svensson i somras lämnade Bonnier och en lång karriär i mediebranschen för att istället bli chef för Communication Services på PostNord, ett av koncernens två affärsområden.

Charlotte Svensson, som i fjol utnämndes till en av Nordens 50 mest inspirerande kvinnor i techindustrin, kommer med ett helt yrkesliv av digitaliseringserfarenhet – och en förmåga att få saker att hända.

– Det handlar inte om att ha bra idéer, det är det många som har. Det är själva genomförandet som är det svåra. Det handlar väldigt mycket om att förenkla människors vardag, öka tillgänglighet och minska friktion. Annars tappar vi mycket av poängen, till exempel med e-handeln. Folk ska kunna dra nytta av digitaliseringen, då har vi lyckats, säger hon.

Omnichannel ger en bättre kundupplevelse

Från år 1990 fram till internets genombrott kring millennieskiftet skickades det ungefär tre miljarder brev per år i Sverige. Den siffran är nästan halverad nu. Brevvolymerna i Sverige sjunker kontinuerligt varje år, dock inte lika dramatiskt som i Danmark.

– Man kan inte prata om digitalisering utan att prata om disruption. Tekniken driver beteendeförändringar. Vi alla kommer att möta ett “Kodak moment”, när de produkter vi länge använt försvinner. Det är de dåliga nyheterna. De goda nyheterna är att man kan skapa bättre produkter. Vinnarna är de som lyckas använda tekniken och skapa nya möjligheter.

– Vi ska verkligen se till att vi finns nära marknaden och har kundens behov i centrum. Konsumenternas makt ökar och vi måste leverera det konsumenterna vill ha, oavsett om det är fysiska eller digitala produkter.

 Charlotte Svensson har de senaste sju åren jobbat med just digitalisering och teknik på Bonnier och bland annat hjälpt Dagens Nyheter att gå från enbart en papperstidning till en väl fungerande digital plattform.

– Från Bonnier tar jag med mig att det handlar mycket om att förenkla för slutanvändaren. Det var alldeles för krångligt i början. Det måste vara lätt. Vi har inte råd att låta det vara svårt att bli kund hos oss. I både tidningsbranschen och hos PostNord finns det två spår: att återskapa vår befintliga affär, och att skapa en ny affär. Vi måste hantera båda samtidigt. Dessutom finns det en likhet med den demokratiskt viktiga funktionen att alla har rätt till kommunikation.

Fysisk och digital kommunikation på mottagarnas villkor

 Du pratar ofta om tajming. Varför är det så viktigt just när man pratar digitalisering?

– Det är alltid det man underskattar. Man är för tidig ibland, och för sen ibland. Man kan förutse det som kan hända, men man missförstår när det kan hända. Posten var till exempel tidiga med Torget.se, som kom redan 1996. Det var extremt tidigt, och det fanns inte den mottaglighet då som finns idag. Men vi var även tidigt ute med Riktiga vykort, som i dag är en digital/analog tjänst med 1,8 miljoner användare. Och PostNord-appen har 1,5 miljoner användare. Vi har en del stora digitala tjänster som fungerar bra redan nu.

Du har kommit till ett företag som är rätt utskällt och mitt i ett mediadrev. Vad tänker du kring det?

– Att det är viktigt att lyssna på kritiken. Vi måste alltid leverera med kvalitet. Det är grunden i det vi gör. Vi har varit vana med en posttjänst som är hundraprocentig. Sverige är ett av de länder som historiskt haft högst kvalitet i sin leverans, därav uttrycket “säkert som ett brev på posten”. Det är vad alla förväntar sig av oss, det får vi aldrig underskatta.

 Fakta: Charlotte Svensson

Född 1967.

Studier vid Stanford, Chalmers, Göteborgs Universitet och Karlstad Universitet.

Chef för PostNords affärsområde Communication Services sedan 2017.

Medlem i Group Executive Team (GET) sedan 2017.

Har arbetat som utvecklare och affärsutvecklare på Spray Razorfish. Handplockades till Dagens Nyheter som IT-chef år 2010. Blev senare konsumentintäkts- och digital produktchef på Bonnier News och Chief Technology Officer på Bonnier AB.

 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Tyck till