ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 16 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Innehåll från Postnord

”Det finaste priset en e-handlare kan få”

Apotea har röstats fram som svenska folkets e-handelsfavorit, tätt följd av Adlibris och CDON. Nyckeln bakom framgångarna är att vara en riktig logistiknörd, menar Pär Svärdson, som har grundat båda sajterna. – Det är oerhört roligt och jag blir väldigt smickrad, det är det finaste priset man kan få som e-handlare.

Enligt en konsumentundersökning från PostNord är Apotea svenskarnas favoritbutik på nätet. Bara fem år har gått sedan Pär Svärdson grundade Apotea efter att ha tagit över det förlusttyngda Familjeapoteket. Antalet paketleveranser om året har ökat från 30 000 till tre miljoner. Samtidigt har omsättningen gått från 35 miljoner 2012 till budgeterade 1,4 miljarder i år.

– Redan från början har vi fokuserat på leveranser och ganska lite på sälj och marknadsföring. Jag fascineras över att inte fler e-handlare är mer intresserade av logistikdelen när kunderna är så oerhört intresserade av allt som har med leveranser att göra. Jag tror att den svenska e-handelsbranschen hade varit större om den bestått av logistiknördar, säger Pär Svärdson.

Både Apotea och Adlibris har tacksamma produkter att sälja via nätet, de går smidigt ner i brevlådan och har ingen kläm och känn-faktor. Men utmärkelsen Svenska folkets e-handelsfavorit handlar även om smidigheten och valmöjligheterna i leveransen, menar Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

– Leveransen blir en allt viktigare del av köpupplevelsen och det är ett betydligt större fokus på vad som händer efter köpet, själva leveransen. En stor andel svenska konsumenter vill kunna påverka hur de får sina varor och sedan kunna uppdatera sig om var ett visst paket befinner sig. Dessutom har konsumenterna mycket större förväntningar på snabbhet i leveransen i dag, säger Carin Blom, och menar att Apotea har lyckats just med detta.

Läs om leverans på kundens villkor. 

En halvtimme efter Apotea-kundens beställning är varan packad och redo för transport. En Stockholmskund som lägger sin beställning klockan 15.00 på eftermiddagen kan få sitt paket samma kväll. Fram till 22.30 på kvällen är det möjligt att beställa och få sitt paket redan

nästa morgon, inom Mälardalen. Detta tack vare ett tätt samarbete mellan PostNord och Apotea, där en skräddarsydd sorteringslösning är framtagen för att möjliggöra de snabba leveranserna.

En till två dagar i veckan åker Pär Svärdson till Apoteas lager i Morgongåva för att närstudera vad som kan bli bättre just i leveransflödena. De dagar han inte är där pratar han med personalen för att stämma av läget.

– Vissa kanske tycker att jag är onödigt intresserad av detaljfrågor i logistiken, men det har nog varit mycket av vår framgångsfaktor. Och allt blir så tydligt när man är där. Är det besvärligt att hitta lagersaldot på hyllan, ligger paketet där det ska, är alla nöjda på lagret och hur är stämningen? Jag fattar bättre beslut när jag själv vet hur allt fungerar.

Det personliga engagemanget har funnits med Pär Svärdson i resorna med både Apotea och Adlibris, som han också var med och startade. Idén till bokjätten på nätet föddes en kväll hemma i Pärs kök för tjugo år sedan när han satt med tre studiekompisar och spånade idéer på vad man skulle kunna sälja på nätet.

– Jag ville väldigt gärna bli företagare så vi satt och sökte aktivt efter en affärsidé. Amazon hade startat något år tidigare i USA och näthandeln var precis på väg att börja.

Medan fokus på Apotea har legat på leveranser och krav på flexibilitet från konsumenterna redan från början, minns Pär Svärdson helt andra typer av utmaningar med Adlibris.

– Vi fick börja med att berätta vad internet är. Det var inte självklart för alla, att man behövde ha en dator, ett modem och ett internetabonnemang för att kunna köpa våra böcker. Våra första kunder var tjugoåriga killar som inte alls var litteraturintresserade, men de ville visa att de hade handlat på nätet.

Pär Svärdson om den viktiga kundupplevelsen.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri