ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Posti Messaging

Almedalen 2019

4 sätt att bygga kundrelationer – och vad du riskerar om du inte gör det

Många bolag hamnar lätt på efterkälken när det kommer till digitalisering av kundkommunikation, men den digitala omställningen är helt avgörande för att lyckas i en allt tuffare konkurrens.

Det kan vara svårt, speciellt för större bolag, att implementera moderna digitala system. Men, konsumenterna i dag har större förväntningar på digitala lösningar och de är dessutom väldigt pålästa.

– Det är därför det blir det så viktigt att man som företag kan möta de förväntningarna, säger Ola Forsberg, produktägare av Customer Communication Solutions (CCS) på Posti Messaging. 

Posti Messaging erbjuder lösningar för digitalisering och effektivisering av dokumentprocesser och bolaget har lång erfarenhet av omnikanallösningar. För några år sedan påbörjade de diskussioner om hur de kunde utveckla och förbättra sitt erbjudande.

Det resulterade i en tjänst, Dynamic Conversation, som gör att Posti Messagings kunder kan ta tillvara sin kommunikation på ett smart digitalt sätt. I och med att konsumenter i högre grad slutar besöka butiker och kontor blir kommunikation som fakturautskick ibland den enda kontaktytan företag har med sina konsumenter. Därför satsar Posti Messaging mycket på att utbilda marknaden om detta – bland annat med ett event i Stockholm om just konsumenttrender och kommunikation.

Läs mer om eventet här

Sifo-undersökning: att kombinera digitala och fysiska utskick ger bäst effekt
I samband med utvecklingen av ”dynamic conversation”, som är en del av hela kundkommunikationslösningen, genomförde Posti Messaging även en undersökning tillsammans med Kantar Sifo för att bättre förstå konsumenternas beteenden.

– Svaren bekräftade i mångt och mycket det vi redan visste – att digitaliseringen går framåt och att folk förväntar sig att kommunikation ska vara smidig och enkel i dag. Allt handlar om att skapa en positiv kundupplevelse, säger Ola Forsberg och fortsätter:

– En annan insikt vi fick bekräftad var styrkan i att kombinera digitala och fysiska utskick. Att ge konsumenten möjligheten att välja hur den vill blir kommunicerad med är A och O – man vill kanske få information om nya erbjudanden på sms till mobilen medan man vill ha fakturan hem i brevlådan. Vi vet också nu att nio av tio läser utskicken de får så det finns en outnyttjad kommunikationsväg med stor potential här.

Här kan du läsa hela rapporten

Insikterna från rapporten tar sig bland annat uttryck i vad Posti Messaging kallar dynamisk konversation mellan företag och kund. Det går ut på att möjliggöra individanpassade utskick och interaktion för att kunna förhöja kundupplevelsen och i förlängningen företagets relation till sina konsumenter.

Event ska sprida kunskap om kundresan
Den 5 september kommer företaget att presentera Dynamic Conversation på sitt årliga event Messaging Summit i Stockholm. I samband med det bjuds även deltagarna på föreläsningar av specialister inom kundresan och konsumenttrender.  Syftet är att höja medvetenheten kring konsumentens behov utöver vilken teknik som finns tillgänglig. Man anser att kommunikation bör börja med förståelse för vad kunden vill och inte vad man känner är häftigast på marknaden. Risken är också att man tar på sig ett för stort digitaliseringsprojekt som blir svårt och dyrt att ro i hamn.

– Vi vill hjälpa våra kunder att ta steget in i digitaliseringen, men det betyder inte att man måste byta ut hela sitt IT-system. Vi kan implementera delar av systemet helt beroende på vad kunderna behöver, säger Ola Forsberg.

4 tips till företag som vill modernisera sin kundkommunikation

  1. Se över kundresan: det finns många touch-points i en kundresa men de utnyttjas sällan. Som mottagare kanske man får en faktura i slutet av månaden och det är den enda gången som man kommer i kontakt med företaget – när man ska betala.
  2. Analysera dina kunder: vad har du för kunder? Stämmer det du tror om dem – är det kvinnor mellan 25 och 35 eller män mellan 30 till 40? Det påverkar hur du bör kommunicera och många har dålig koll på detta.
  3. Bygg upp en relation: istället för att ha en envägskommunikation med kunderna – se till att de även kan interagera med dig.
  4. Var inte rädd för feedback: många avstår från att engagera sig med sina kunder av rädsla för att få ett dåligt resultat. Men, om du inte vet vad de tycker kan du inte heller styra kommunikationen för att förbättra kundrelationen.

Fakta
Posti Messaging Summit är ett årligt event som fokuserar på kundkommunikation och konsumenttrender. Eventet hålls på Historiska Museet i Stockholm den 5 september 2019 och riktar sig främst till beslutsfattare inom B2C-företag. Läs mer här.  

Artikeln är producerad av Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer