Annons
Innehåll från Ports GroupAnnons

Världens mest använda och samtidigt mest osäkra kommunikationsform

Mail är det absolut vanligaste sättet att kommunicera både externt och internt i ett företag eller i en organisation. Samtidigt är det den kommunikationsform via internet som är mest sårbar och osäker, både messenger och whatsapp är betydligt säkrare med inbyggda krypteringar.

En vanlig jämförelse är att betrakta ett mail som lika ”oskyddat som ett vykort” men det är väldigt lätt att glömma bort.

Skyddande av e-post har varit märkligt eftersatt. Företag och organisationer är numera ofta duktiga på att skydda sig mot inkommande mail med system mot spam- och virusmail.

– Däremot är skyddet av utgående mail eftersatt, det finns otaliga exempel på mail där man utger sig för att vara ett företag och meddelar att man bytt bankgironummer och ber om betalning dit framöver, säger Marcus Wessberg som är IT-chef på Ports Group, ett bolag inom varumärkessäkerhet som skyddar varumärken legalt, digitalt och tekniskt.

Den största innovationen står för dörren

Nu har dock tech-jättarna vaknat till liv och insett att vårt vanligaste sätt att kommunicera behöver få ett fungerande skydd. I början av 2021 kommer företag och organisationer kunna beställa en ny typ av säkerhetscertifikat – Verified Marc Certificate (VMC).

Logotypen och företagsnamnet syns då i varje mail och era kunder ser direkt att det är ett äkta mail – e-posten blir legitim och säker.

Världens mest använda kommunikationsform är äntligen på väg att bli säkrare. Kunderna kommer kunna se er logotyp i inkorgen – innan de ens öppnat mailet.

– Nu kommer användaren på ett tydligt sätt kunna identifiera vem som är avsändaren av ett mail, säger Marcus Wessberg.

IT-säkerhet är i förlängningen en varumärkesfråga

En god IT-säkerhet är inget som endast berör IT-avdelningen utan har ett kommersiellt värde som även är en angelägenhet för marknadsavdelningen – i förlängningen är det en varumärkesfråga.

Med en förbättrad säkerhet kring e-post kommer leveransbarheten öka vilket ger flera affärer och varumärket skyddas från att bli utnyttjat i bedrägliga sammanhang.

– Redan idag finns teknik som kan byggas in i ”bakgrunden” för att förhindra att mottagare får mail som är förfalskade. Med Verified Marc Certificate (VMC) kan man som mottagare lätt identifiera och verifiera vem som är avsändaren av ett mail, säger Per Ahlström som är Senior Client Manager på Ports Group.

Pilotstudier av tjänsten har visat att öppningsgraden av mail ökar med upp till 10 procent. Det har också påvisats att man löper fyra gånger större risk att bli utsatt för bedrägerier om man inte använder sig av DMARC.

Vill du veta mer om Verified Marc Certificate (VMC) och vad du kan göra för att säkra er kommunikation och skydda ert varumärke? Läs mer här! 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera