Innehåll från PolestarAnnons

Polestar satsar mot en hållbar framtid

Polestar är ett elbilsvarumärke med ambition att förbättra samhället. Hållbarhet, teknologi och transparens är nyckelorden för företagets verksamhet som genom innovation driver utvecklingen mot hållbar mobilitet. 

– Hållbarhet är kärnan i Polestars verksamhet. För att uppfylla vårt löfte om att till slut ta oss till ett nettoutsläpp på noll och att vara bilindustrins ledstjärna, kräver detta arbete vår fulla uppmärksamhet, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Polestar.

Nya Polestar 2 är världsunik på flera sätt

Med Polestar 2 får föraren en räckvidd på upp till 47 mil på en laddning enligt WLTP. Genom elektrisk prestanda, innovativ teknik och avancerad design vill Polestar vara ett företag som frigör sig från traditioner. Polestar 2 är den första bilen med Google inbyggt samt världsledande när det kommer till spårning av riskmineraler - kobolten i bilens batteri är spårad hela vägen med hjälp av blockchain-teknik.

– När vi designade Polestar 2 ville vi utmana gamla uppfattningar om vad premium innebär och element som vi traditionellt associerar med premiumbilar är därför påtagligt frånvarande i bilen. Som standard ersätter vi krom och läder med återvunnet trä och WeaveTech, ett damm- och vattenavstötande veganmaterial, inspirerat av dykares våtdräkter. Det minskar ftalatkoncentrationen från 45% till 1% och är viktbesparande jämfört med läder, säger Maximilian Missoni, designchef på Polestar.

Livscykelanalys med full transparens

Polestar erbjuder full transparens när det kommer till klimatpåverkan. Därför har en livscykelanalys (LCA)* gjorts på Polestar 2. En LCA innefattar utsläpp från materialtillverkning, tillverkning, användningsfas och slutfas. Rapporten visar att en Polestar 2 lämnar fabriken med ett utsläpp på 26 ton. Den illustrerar även att en Polestar 2 har lägre utsläpp än dess fossildrivna motsvarighet oavsett hur den laddas, men att den vid jämförelse har mindre än hälften så stort fotavtryck om laddad med grön energi. Resultat som uppmuntrar konsumenter att ladda förnybart.

– Bilbranschen måste gå samman och göra det möjligt för kunder att jämföra klimatpåverkan mellan olika bilar. Tydlighet är avgörande så att vi inte arbetar med vilseledande marknadsföring. Genom transparens kan vi hjälpa konsumenterna att fatta rätt beslut. Därför uppmanar vi samtliga biltillverkare att börja dela sina LCA-rapporter och ger själva full transparens med koldioxidavtrycket för Polestar 2 och alla framtida modeller, säger Fredrika Klarén. 

Ambitiösa mål i sin hållbarhetsstrategi

Genom sin hållbarhetsstrategi definierar Polestar de ambitiösa mål som de vill uppnå. Företaget fokuserar på grundläggande principer som klimatneutralitet, cirkularitet, transparens och inkludering.

– Redan idag har elbilar ett lägre tryck än sin fossila motsvarighet. Men de är inte perfekta. I och med elbilsteknologin har vi nu chansen att anamma hållbara lösningar fullt ut. Vi får inte missa den chansen, avslutar Fredrika Klarén.

*Life cycle assessment report, Carbon footprint of Polestar 2, 2020.

Fakta Polestor

Polestar är det oberoende svenska elbilsvarumärket med hållbarhet i fokus, grundat av Volvo Cars och Geely Holding. Företaget tillverkar Polestar 1, en lågvolyms eldriven GT-prestandahybrid samt Polestar 2, en helelektrisk premium fastback. I framtiden kommer elbilarna Polestar 3 och Polestar Precept att komplettera modellprogrammet.

www.polestar.se 

 

Mer från Polestar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polestar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?