Innehåll från PirelliAnnons

Pirelli: Däckindustrins innovationer – en viktig del i utvecklingen av framtidens bilar

Däck blir en allt viktigare komponent i utvecklingen vi ser inom fordonsindustrin idag då vi går mer mot elektrifierade och självkörande bilar. Vi ser ett ökat behov av däck som kompletterar dagens bilar i högre grad med egenskaper som ger ökad hållbarhet, förbättrad säkerhet och förfinad körkomfort. 

Däckindustrin drivs idag i större utsträckning mot direkta samarbeten med biltillverkare för att skapa originaldäck anpassade till tillverkarnas specifika krav. 

– Det medför ändrade kravspecifikationer och driver på vår utveckling av däck som kompletterar bilarnas fortsatta tekniska utveckling. Vi ligger i framkant när det kommer till utveckling av originaldäck och har flest samarbeten idag med biltillverkare inom premium- och prestigesegmentet. Det gynnar även våra kunder som köper däck direkt via återförsäljare då däckinnovationerna även kommer dem till godo, säger David Boman, VD Pirelli.

Motorsport bidrar till utvecklingen

Pirelli har under åren byggt upp en gedigen kunskap och samarbetet med bland annat Formel 1 har varit en viktig del i den resan. Redan 1950, på Silverstone, satt det Pirellidäck på Farinas segrande Alfa, precis som det gjorde på Hamiltons Mercedesbil vid vinsten i Abu Dabi Grand Prix 2019. 

– Samarbetet inom motorsporten har gett kunskap samt ett starkare fokus på teknikutveckling och innovationer som vi sedan har kunnat överföra till våra vanliga personbilsdäck, menar David Boman. 

Tystare, säkrare och hållbarare däck

För att skapa ökad komfort har Pirelli även utvecklat PNCS, Pirelli Noice Cancelling System, där däcken halverar det upplevda kupéljudet. Som komplement finns sedan säkerhetssystemen Seal Inside och Run Flat, två olika sätt att undvika stillestånd och öka säkerheten när däcken utsätts för yttre påverkan. 

Sverige har en fordonsflotta som till stor del består av stora moderna bilar, trenden är att utrusta bilen med större fälgar och lägre profil på däcken vilket ger ett sportigare utseende och mer direkta köregenskaper. Det här gäller numera både för sommar som vinterdäck. Nu kommer även däck som är direkt anpassade till elektrifierade fordon. 

– Elect är vår däckserie utvecklade för tunga hybrider och rena elbilar för att klara de större vridmoment som kommer med elektrifierade bilar. De bilarna behöver utrustas med däck som har en helt annan grundstabilitet i däckets stomme för att det ska få en god livslängd och vara lättrullade, minskat motstånd är en viktig del i att få batteriet att klara en längre körsträcka.

Önskemålet från oss konsumenter och samhället är tydligt, bilarna ska rulla tystare, vara energisnålare och miljövänligare, däcken ska komplettera de egenskaperna samtidigt som de ska ha en lång livslängd. 

– Vi strävar efter att skapa däck inom premiumsegmentet som bidrar till minskad miljöpåverkan. Vi är det enda företag inom vår sektor för bilkomponenter i världen som fått ”Gold Class Distinction” och på Climat A listan rankas Pirelli med betyg A, vilket är det högsta som går att få, berättar David Boman.

Om Pirelli 

Pirelli grundades 1872. Många förknippar Pirelli med motorsport och andra stora sponsorskap samt den populära Pirelli kalendern. Logotypen med det förlängda P:et lanserades 1908. Pirelli har över 1 400 anställda ingenjörer och arbetar med 14 universitet och har ungefär 4 000 däck med originalmärkning. Pirelli tillverkar också däck till motorcyklar, cyklar och har även tillverkning av däck till veteranbilar, Pirelli Collezione.

Mer från Pirelli

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pirelli och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?