ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Pepins

Så fick de 20 miljoner – tack vare crowdfunding

Emissionen har gett kapital som möjliggjort expansion, men också leads till helt nya affärer. För greentech-bolaget Urban Green har crowdfunding-kampanjen på Pepins gett klirr i kassan på flera sätt.
– Vi är på väg att rädda världen, och tack vare våra nya aktieägare har vi bättre möjligheter att göra det, säger vd Marcus Edvinsson.

Aktiebaserad crowfunding – så funkar det

Urban Green är ett företag som erbjuder klimatsmarta och hållbara systemlösningar kring gröna tak och sociala miljöer, dagvattenhantering samt vertikal fasadgrönska.

– Vi brukar säga att vi gör Sverige grönare, en fasad och ett tak i taget, säger Marcus Edvinsson.

 Men att odla all den växtlighet som krävs tar plats och kräver kapital. Vid företagets odlingar i småländska Vislanda fanns visserligen platsen att utöka kapaciteten, men kapitalet saknades.

– Vi pratade en del med institutionella investerare men deras processer var så långsamma.

 Det var då Marcus Edvinsson via en rådgivare fick höra talas om aktiebaserad crowdfunding och Pepins, och från Urban Greens sida var det kärlek vid första ögonkastet.

– Vi är inga finanskillar, vi är växtmänniskor, och när vi träffade andra investerare var det ibland svårt att överhuvud taget förstå vad de pratade om, något som skapar en viss oro. Men teamet hos Pepins var så avslappnade och kunde förklara så att vi förstod vilket gav en otroligt positiv känsla.

 Dessutom gillade Marcus Edvinsson Pepins tankar kring delägarkraft och delägarskap.

– Vi är verksamma över hela landet och att då kunna få in flera hundra ambassadörer som står för oss och vårt budskap, det var ju helt fantastiskt!

 Kampanjen gick live i juni 2017 och på åtta dagar hade Urban Green fyllt emissionen om 20 miljoner kronor och till på köpet fått 700 nya aktieägare. Pengarna har använts till att utöka odlingarna till 75 000 kvadratmeter, och tack vare kontakter hos de nya aktieägarna har Urban Green dessutom fått in flera nya affärer.

– Allt sammantaget har det gett oss ännu mer livskraft och en satsaranda! Vi är verkligen med och räddar världen!

 Något som även aktieägarna verkade uppskatta. Många hörde av sig och gav feedback till varför de hade investerat i bolaget, bland annat en pappa som hade köpt aktierna som en investering till sin son som bara var några månader gammal.

– Vi är ingen börsraket, men vi skapar långsiktiga värden, något den här pappan såg och ville ge till sin lille son. Självklart ska vi bli en god investering för honom och våra andra delägare, men vi ska också skapa värde för världen över tid.

Sveriges största plattform för onoterade aktier

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pepins och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer