Innehåll från OracleAnnons

Oracle tar sin egen medicin – Oracle@oracle story

Oracle hjälper företag att lyckas med sin digitala resa, men vad händer när de digitaliserar hela sin egen organisation, med hjälp av sina egna verktyg? 

Svaret: ett helt nytt sätt att interagera med både kunder, anställda och samarbetspartners, och ett framgångsrecept man hoppas ska inspirera fler att testa att göra samma sak.

Lär dig mer om hur Oracle kan hjälpa er på den digitala resan 

Oracles mål är att hjälpa sina kunder att få tillgång till nya möjligheter med hjälp av digitala verktyg. Men när företag över hela världen blev mer och mer intresserade av det digitala molnet och dess möjligheter, insåg Oracle att efterfrågan ökade inte bara på produkter utan även efter tjänster, tjänster som kunde hjälpa kunderna att förändras och anpassa sig efter sin nya verklighet.

Och det gällde inte bara kunderna, utan även Oracle själva. För att kunna ligga i framkant och hela tiden möta kundernas ständigt skiftande efterfrågan skulle de behöva göra en total make-over av hela sin affärsmodell. Man behövde gå från produktorientering till tjänsteorientering, och man skulle göra det med hjälp av sin egen verktygslåda. Resultatet blev ett program som kallades Oracle@Oracle.

–- Tanken var så att säga att ta sin egen medicin, och genom att använda den egna organisationen som ett exempel visa kunderna hur mycket det går att åstadkomma, säger Leah Yomtovian, vice president corporate strategy på Oracle.

Processen för att lyckas digitalisera organisationen

För att åstadkomma förändringen började man med att kartlägga både kundernas och de anställdas relation med företaget. Därefter började man steg för steg att göra om processen, hela tiden med fyra mål i fokus:

1. Strömlinjeforma, det vill säga ta bort eller förenkla krångliga delar

2. Ge ansvar, det vill säga gör det möjligt för användarna att genomföra sin uppgift självständigt

3. Skapa glädje, det vill säga designa en positiv upplevelse som användarna älskar

4. Automatisera hela upplevelsen med hjälp av Oracle Cloud.

Resultatet? Genom att använda sin egen portfölj av molnlösningar har Oracle kunnat integrera affärssystem i hela organisationen snabbt och sömlöst. Det har i sin tur lett till standardiserade sätt att jobba, lägre kostnader, bättre trivsel bland de anställda, nöjdare kunder och kortare ledtider för nya produkter.

– Vår resa visar att rätt investeringar, kombinerade med en genomtänkt strategi, kan skapa en snabb förändring till en mer digital organisation, säger  Leah Yomtovian.

Viktiga delar i att skapa en digital affär

Samtidigt har Oracle byggt sin förändring på en stark företagskultur som skapar innovation och entreprenörskap. 

– Det skapar långsiktig innovation, kontinuerlig uppdatering av våra produkter, och ett klimat där vi samarbetar för att nå slutmålet, det vill säga viktiga delar i att skapa en digital affär, Leah Yomtovian.

Perfekta leveranser – Oracle Fusion Cloud Supply Chain Management 

Vill du veta mer om the Oracle@Oracle story? Den 25 februari sänds ”Oracle 60 minutes Talks Transformation” från Stockholm i samarbete med Epicenter. Klicka här för att vara med! 

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?