1515
Innehåll från OffertwayAnnons

Körjournalerna skapar trygghet i skogen

Han är kanske inte skogens konung. Men närapå. Inge Gustafsson har jobbat i skogen sedan 1970-talet – då med motorsåg och handskrivna journaler.

I dag är det mesta automatiserat och digitaliserat – såväl maskiner som körjournaler. På så vis har han fått kontroll över både administrationen och medarbetarnas säkerhet. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Inge Gustafsson Skogstransport i Gimo nordost om Uppsala är i dag ett litet och väletablerat företag i branschen med drygt tio anställda. Bolagets tio högmoderna skogsmaskiner avverkar och kör fram skog till tre stora skogsbolag. 

Även körjournalerna har genomgått en omfattande modernisering. De är i dag helt digitaliserade och sammanställer resorna för de olika maskinerna. Med hjälp av digital teknik mäts antalet kilometrar helt enligt kraven på dokumentation från Skatteverket. Det gör att arbetet har blivit enklare, men också säkrare. 

– Förutom att Skatteverket blir nöjda, har även jag kontroll över var mina maskiner och medarbetare befinner sig. Jag ser om något är fel och kan snabbt reagera om det till exempel skulle ske en olycka. Det är en stor trygghet både för mig och mina medarbetare, säger Inge Gustafsson. 

Kräver felfri teknik

Det ställer också höga krav på tekniken. Uppkopplingen bara måste fungera – utan avbrott. 

– Det har varit ett problem för oss. Vi har tidigare haft många olika kontaktpersoner hos våra leverantörer av kommunikationstjänster och fick sällan den service vi behövde för att känna oss trygga – trots att vi betalade mycket pengar för såväl bredband som körjournaler och telefoni. 

Lösningen kom när sonen, David Gustafsson, bestämde sig för att se över företagets kostnader och abonnemang. 

– Jag såg ganska snabbt att vi betalade på tok för mycket och att vi inte fick det vi betalade för, säger David Gustafsson. 

Han fick nys om Offertway, en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster. 

– Det var otroligt smidigt. Jag fyllde i våra behov och önskemål fick flera olika offertförslag inom bara något dygn. Sedan kunde vi i lugn och ro fundera över vilken lösning som passade oss bäst. Vi ville samla våra abonnemang för bredband, telefoni och körjournaler och sökte därför efter en bra paketlösning till det bästa priset. 

Trygg service 

Det visade sig att en av återförsäljarna som skickade en offert fanns i deras geografiska närhet, vilket de fastnade för.  

– I och med att vi är så beroende av att tekniken funkar utan störningar kändes det som ett mycket bra alternativ. Med en återförsäljare nära kunde vi få bättre service. Jag har inte tid och ork att jaga runt efter rätt person. Jag är en doer och maskinförare och vill kunna koncentrera mig på själva jobbet, säger Inge Gustafsson.

– Därför är det otroligt viktigt för mig att ha en kontaktperson jag kan lita på och som inte försöker sälja på en mig en massa kostsamma extratjänster som jag inte behöver. Jag vill känna tillit och trygghet och ha en enklare vardag. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?