1515
Innehåll från OffertwayAnnons

De hittade ett hål på marknaden – och bestämde sig för att fylla det

Mathias Winberg och Jonas Lundqvist, grundare av Offertway.
Mathias Winberg och Jonas Lundqvist, grundare av Offertway.

Det har länge varit svårt att jämföra priser och villkor på företagsabonnemang för telefoni och it. Det innebär att bara de som hade tid, och kunde förhandla, fick de bästa avtalen. Det såg Mathias Winberg och Jonas Lundqvist och bestämde sig för att ändra på saken. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Mathias Winberg och Jonas Lundqvist har jobbat tillsammans i branschen för kommunikationstjänster i nio år och har under de åren sett hur snabbt marknaden har förändrats. Det är inte bara tekniken som har utvecklats, utan även priserna har fallit.

– Tidigare var det en stor skillnad mellan privat- och företagsabonnemang – priserna för företag låg betydligt högre och alla leverantörer hade ungefär samma erbjudande till samma pris. Men för bara något år sedan sjönk priserna och gapet mellan de olika leverantörernas erbjudanden blev också större, säger Jonas Lundqvist.

Det innebar att företag som tog sig tid att ringa runt och omförhandla sina avtal inte bara kunde göra stora besparingar, de kunde även få bättre villkor och funktioner. 

– Men alla gjorde ju inte det och då insåg vi att här fanns ett hål att fylla. Vi kunde hjälpa företag som av olika anledningar inte förhandlade om sina avtal. Ingen vill ju känna sig lurad och betala mer än andra. 

Det blev starten för Offertway, en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster, bland annat abonnemang för mobil, växel och bredband.

Över 40 procents skillnad 

För att få ytterligare koll på marknadsläget pratade Mathias Winberg och Jonas Lundqvist med 100 företag i storleken 2 till 55 medarbetare om deras telefonikostnader och behov. Det bekräftade att de två var på rätt spår. 

– Det skilde i snitt över 40 procent i månadskostnader för företagsabonnemang med exakt samma innehåll – hos en och samma operatör. Vi hittade inte heller något tydligt samband mellan olika företagssegment och kostnader. Många gånger hade mindre företag lägre kostnad per abonnemangslicens än de större. Det var anmärkningsvärt, säger Mathias Winberg. 

Oavsett företagets storlek upplevde företagen att det var krångligt att komma i kontakt med mobiloperatören och få kontroll på sitt abonnemang och sina avtal. 

– Telefoni och it är ofta komplexa tjänster som måste fungera, så service och support är viktigt. Uppstår problem måste de lösas fort av en förstående leverantör. Att köpa sina tjänster via en återförsäljare känns därför rätt i ett serviceperspektiv, men de företag vi pratade med tyckte även att det var knepigt att hitta rätt bland dessa.  

Fyra offerter att jämföra 

Samtalen med företagen gav en klar bild av både efterfrågan och behov och resulterade i Offertways digitala tjänst som effektiviserar ”första steget” i ett upphandlingsskede. 

– Det tar bara en och en halv minut att göra en förfrågan och allt är helt kostnadsfritt. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Sedan matchar vi ihop förfrågan med fyra utvalda återförsäljare som skickar var sin skräddarsydd offert, säger Jonas Lundqvist.  

Genom att jämföra flera offerter på det här sättet kan företag spara både tid och pengar. Samtidigt har de möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget och förbättra funktionerna.   

– För att bemöta ”service-kravet” matchas förfrågan med rätt typ att återförsäljare i samma geografiska område som företaget. På så vis skapas trygghet med bra service både före och efter att valet av telefoni- eller it-lösning har tagits. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?