1515
Annons
Innehåll från OcctooAnnons

Hans mjukvara digitaliserar kundupplevelsen för retailaktörer utan behov av fler utvecklare

Idag vill alla retailaktörer digitalisera och många har en målsättning att en högre andel av omsättningen ska genereras i digitala kanaler. Samtidigt som detta kräver en kompetensomställning så råder det kompetensbrist. Så hur kan man öka sin digitala närvaro utan att det leder till ett ökat behov av nya rekryteringar?

Enligt IT & Telekombolagen kommer efterfrågan på utvecklare och digital kompetens inom en treårsperiod att öka med 30 procent i Sverige. Redan under 2024 kommer det saknas mer än 25 000 utvecklare bland svenska bolag. Kan man som retailaktör, med en helt annan kärnverksamhet, erbjuda en kompetensmiljö inom teknikområdet där talangerna känner att de kan växa och vara i framkant? Alternativt, hur kan man digitalisera utan arbetskraft? Med den kompetensbrist som råder idag är dessa frågor affärskritiska.

Ny innovation som bygger digitala upplevelser 

Ett vanligt scenario när en digital upplevelse ska byggas är att cirka 80 procent av budget och tidsram går till integration. En uppgift som kräver mycket utvecklarresurser. Eftersom bristen på utvecklare är stor blir projekten ofta försenade. Genom att använda ny teknologisk innovation, som plattformen Occtoo, kan retailers bygga digitala kundupplevelser som exempelvis mobila appar, skärmar i butik och e-handelsupplevelser på ett sätt som inte kräver lika mycket utvecklarresurser.

– På det gamla sättet att bygga digitala upplevelser finns det en stor skevhet i hur budget och tid spenderas. Vi vill vända på detta och se att 80 procent av tid och pengar läggs på saker som faktiskt förflyttar positionen mot slutkund och driver försäljning, inte på integration, säger Niclas Mollin, grundare av Occtoo.

Banbrytande plattform bygger optimal kundupplevelse

Occtoo erbjuder en Experience Data Platform där företag enkelt kan sammanföra data från system som ERP, CRM, DAM och PIM. Det innebär att de digitala teamen har direkt tillgång till den data de behöver. Med det i grunden kan de digitala teamen arbeta mer autonomt då de inte längre är beroende av att en underbemannad IT-avdelning eller fullbelagd byrå ska supportera dem med integrationer.

Plattformen är banbrytande i sitt slag och används av flera globala varumärken. När den digitala inredningsbutiken Nordic Nest ville bygga en ny applikation för att stötta sina kundtjänstmedarbetare använde de sig av Occtoos mjukvara. Målet var att få en helhetsbild över all kund- och orderdata för att ge en snabbare och bättre service till kunderna. 

– Det hade varit omöjligt att bygga appen så snabbt utan den enkla tillgången till data vi får via Occtoo. Appen hade nog faktiskt aldrig blivit av utan Occtoo då vi inte haft resurser att tillgå. Vi hade fortsatt jobba som tidigare och gått miste om dessa vinster i både effektivitet och kundupplevelse, säger Bank Bergström, VD på Nordic Nest.

Kompetensbristen syns i alla led, även konsultbyråer som anlitas för att bygga upplevelser lider av att det inte går att rekrytera i den takt man önskar.

– Jag har många dialoger även med byråer som tjänar pengar på att bygga integrationer som ser nyttan av Occtoo, de sitter med exakt samma problematik kring kompetensbrist och klarar inte att leverera i hög nog takt till kunderna. Projekten blir försenade, medarbetarna utbrända och kundrelationerna lidande, avslutar Niclas Mollin.

Om Occtoo

Occtoo grundades 2019 och har fått utmärkelser som en av de mest lovande svenska startups under 2021. Bolaget erbjuder en Experience Data Platfom och kunder som Cartier, Intersport och Fjällräven använder den molnbaserade mjukvaran för att ge sina digitala team omedelbar tillgång till data och marknadsmaterial för att snabbare kunna bygga digitala kundupplevelser. Grundarna Niclas Mollin, Jimmy Ekbäck och Daniel Brdarski har tidigare grundat inRiver, ett PIM-system som används av många retailers och varumärken.

www.occtoo.com

https://www.almega.se/app/uploads/sites/2/2020/12/ittelekomforetagen-it-kompetensbristen-2020-online-version.pdf  

Mer från Occtoo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Occtoo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera