Annons
Innehåll från nShiftAnnons

Alla lösningar för smartare e-handel på ett ställe

Mats Fischerström på nShift är en av Sveriges ledande experter inom e-handel.
Mats Fischerström på nShift är en av Sveriges ledande experter inom e-handel.Foto:nShift

Enkel, snabb och säker e-handel ställer stora krav på teknik och logistik. Med mjukvaruföretaget nShifts produkter och tjänster kan alla företag hålla jämna steg med kundernas krav. 

– Idag har alla konsumenter, företagare och transportörer en relation till e-handeln. Utvecklingen går i rekordfart och drivs av ett antal större e-handlare som höjer ribban för resten av marknaden. Vi är navet som erbjuder teknik, kunskap och samarbeten som gör det möjligt för alla e-handlare att erbjuda sina kunder en enkel, snabb och säker köpresa, säger Mats Fischerström, Product Manager E-commerce på nShift.

Nya trender inom konsumentdriven e-handel

Så gott som alla födda på 60-talet och senare e-handlar, enligt Internetstiftelsens senaste rapport ”Svenskarna och internet”. Siffror från Svensk Handel visar att e-handeln slagit flera nya rekord under pandemin. Utvecklingen förväntas hålla i sig och är idag allt mer kunddriven.  

– Under de senaste åren har e-handeln fått ett tydligare fokus på konsumenterna, som bland annat förväntar sig att kunna välja hur, när och var man får sina leveranser. Den konsumentdrivna logistiken ställer nya krav på e-handlarna som måste erbjuda flera olika leveransalternativ, säger Mats Fischerström och fortsätter: 

– Den senaste trenden inom konsumentdriven logistik är paketskåpen, som snabbt blivit mycket populära. Nu kapprustar transportörerna för att bygga den fysiska infrastrukturen för fler skåp. En annan trend är konkurrensen mellan rena e-handlare och de som också har fysiska butiker. Det finns stora möjligheter för mer traditionell handel att använda sina butiker som en integrerad del av e-handeln. Här ser vi att många behöver tänka i nya banor kring lager i butikerna som smarta komplement till mer traditionella centrallager, för att möjliggöra snabba leveranser och smidiga returer

Hållbarhet mycket mer än returer

Frågan om hållbarhet har blivit allt viktigare under de drygt 20 år som Mats Fischerström arbetat med logistik och e-handel. Många gånger pekas returer ut som det stora problemet, men här håller han inte riktigt med. 

– Debatten om returer har hamnat lite snett. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det bättre att returnera ”fel” jeans än att de blir liggande oanvända i garderoben. Däremot finns det en hel del kvar att göra för att förebygga returer. Tar vi till exempel klädbranschen skulle fler kunna jobba mer med video för att visa kläderna på sajten, och kanske använda modeller som ser ut som folk gör mest. Men hållbar e-handel är en komplex fråga som omfattar allt från automatiserade flöden för returer och återbetalningar till kollektivavtal, säger Mats Fischerström.

Logistik i molnet
Med huvudkontor i London och Oslo och 11 kontor i Europa erbjuder nShift molnbaserade lösningar för e-handel, logistik och transporter. nShifts egenutvecklade molnplattform möjliggör mer än en miljard leveranser varje år. Företaget samarbetar med drygt 800 transportörer över hela världen. 

www.nshift.com

 

Mer från nShift

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera