ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Nordea

”Så hittar och behåller du dina nyckelpersoner”

 

Många tror att tillgång på kapital är den största utmaningen för företag att växa.
– Men återkommande undersökningar visar att det snarare handlar om att få tag i och behålla kompetenta medarbetare, säger Stefan Andersson, chef för små- och medelstora företag på Nordea.

Egen företagare? Få fler experttips här

Smart företagande är programmet där Nordeas experter diskuterar utmaningar och lösningar som passar just ditt företag. Den här gången pratar Stefan Andersson och företagsexperten Susanne Helin om vikten av att anställa och behålla nyckelpersoner.

– Medarbetarna är avgörande för företagets utveckling – och när du har duktiga och värdefulla medarbetare gäller det att göra allt du kan för att behålla dem, säger Susanne Helin. Att anställa är en stor investering och det finns många olika faktorer som spelar in för att lyckas.

– För att en rekrytering ska bli bra är det viktigt att du vet vad du söker efter. Ställ dig frågan ”Vart är vi på väg och var ska företaget vara om några år” och rekrytera medarbetare som matchar svaret, tipsar hon.

Camillo Eriksson är medgrundare av det snabbt växande babyproduktsföretaget Twistshake i Västerås. Med ett fåtal anställda har det varit viktigt att hitta rätt personer från start.

– Det är också väldigt viktigt att behålla dem som vi anställer. Därför sätter vi hela tiden upp individuella mål och försöker att skapa utmaningar för medarbetarna så att de kan utvecklas inom företaget. Självklart är det också viktigt att ha rätt skydd för personalen så att vi har alla grundläggande försäkringar på plats, säger Camillo Eriksson.

Och fortsätter:

– Från början trodde vi att banken bara var till för det kapitalbehov som man hade. Men efterhand har vi förstått att de är med i alla finansiella transaktioner och känner till alla moment som existerar för att allt ska gå rätt till. Så nu jobbar den även med oss i personalfrågor, säger han.

Som arbetsgivare måste man sticka ut på arbetsmarknaden och kontinuerligt jobba med sitt varumärke. 

– I jakten på ”rätt” medarbetare är det väldigt viktigt att prioritera dessa frågor och ha bra omvärldskoll. Vad gör exempelvis dina konkurrenter för att attrahera medarbetare? Och vad kan jag göra för att övertrumfa dem? säger Stefan Andersson.

Det är också bra att vara medveten om att det vanligen inte bara handlar om en bra lön. Det gäller att skapa en bra arbetsplats - från ett bra ledarskap där man stöttar, coachar och visar åt vilket håll företaget är på väg, till arbetsmiljön och att det är en plats där man har roligt på jobbet.

Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att det har skett ett stort generationsskifte på arbetsmarknaden och att många yngre efterfrågar andra saker än tidigare generationer.

– Att få eget ansvar, tillgång till utbildning och bra pensions- och försäkringslösningar värderas i många fall högre än till exempel lön bland yngre medarbetare, säger Stefan Andersson.

Egen företagare? Få fler experttips här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nordea och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies