Läs mer om framtidens ljudlösningar
Du loggar in på ett digitalt möte, men helt plötsligt försvinner ljudet. Känner du igen dig? Det tar både tid och energi att lösa teknikproblem, men det finns en lösning. Om du har rätt verktyg kan du både undvika strul – och se till att allas röster blir hörda under mötet. Netsmarts expert Ronnie Gran reder ut alla frågetecken kring framtidens möten.
– Alla behöver bra utrustning. Ju mer vi använder tekniken desto mer blir vi medvetna om hur viktigt det är med bra ljud och bild. Allt pappersprassel, kaffekoppar, folk som pratar i mun på varandra – nu är det viktigare än någonsin att ha rätt verktyg, säger han.
Ronnie Gran får ofta frågan hur man kan få mötena så givande som möjligt när några deltar på plats, och andra hemifrån. Han berättar att framtidens arbetssätt redan är här.
– Tänk dig att du istället för de vanliga mikrofonerna, sladdarna och allt sånt har 8 192 virtuella mikrofonpunkter utspridda i hela rummet. Dessa mikrofoner anpassar sig automatiskt efter antalet personer som pratar, oavsett var de befinner sig i rummet och filtrerar även bort distraherande bakgrundsljud, säger han.

Netsmarts lösningar är dessutom helt plattformsoberoende och integrerar med alla vanliga konferensmjukvaror som till exempel Microsoft Teams, Google Meet, Zoom, Cisco och Skype. Den väggmonterade mikrofonlösningen gör att du slipper både sladdar och fjärrkontroller.
– Den stora fördelen, förutom att ljudet blir så himla bra, är att det är enkelt att koppla in och använda. Många hör av sig och berättar att de inte trodde att det skulle vara så enkelt, säger han.
Ronnie Gran berättar om en av deras kunder som hade för låg ljudnivå under sina digitala möten.
– Det var ett stort finansinstitut, och när det handlar om pengar och siffror kan det bli stora problem om mottagaren inte riktigt hör vad den andra säger. De provade att montera in en Nureva HDL300 i ett av sina rum och för dem var det som natt och dag. Det blev en enorm skillnad – och ger en helt annan trygghet och säkerhet, säger han.