ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Neste

”Vänta inte på tekniken – minska utsläppen nu”

Elbilen har på allvar gjort sitt inträde på marknaden för privatbilar. Men för tung trafik är eldrivna fordon ännu inte ett självklart alternativ. Här förklarar Nestes Per Emanuelson varför förnybar diesel är ett bra val för tunga transporter.

Läs er om förnybart bränsle

Det har hänt mycket på fordonsmarknaden under det senaste decenniet. Kraven blir allt större på att minska utsläppen av växthusgaser. Det har bidragit till att Sverige fått ett nationellt mål om att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030. Något som i sin tur fått försäljningen av personbilar drivna på el  att skjuta i höjden. Det är dock en bit kvar innan elmotorn passar alla typer av fordon.

– Tekniskt sett kommer det att dröja innan eldrift för tyngre fordon blir ett realistiskt alternativ. För transportsektorn finns istället förnybar diesel som är ett snabbt och effektivt alternativ för att minska utsläppen av växthusgaser, förklarar Per Emanuelson, Head of Branded Sales på Neste, som är världens största tillverkare av förnybar diesel. 

Fördelarna med förnybar diesel
Enligt Per Emanuelson händer det mycket inom utvecklingen av batterier för elfordon, men energimängden som behöver lagras ombord på en lastbil gör batterierna både stora och tunga, vilket påverkar körsträcka och lastvikt och därmed också totalkostnaden för transporten. Dessutom är nätet av laddstationer fortfarande under uppbyggnad, vilket begränsar möjligheten att framföra fordonet överallt. Även bytet av bil i sig kommer att påverka miljön.

– Att gå över till elbil innebär att en helt ny bil måste byggas. En bil innehåller en rad olika material som måste brytas och som i sig ger upphov till ett stort utsläpp av växthusgaser i atmosfären.  Men med förnybar diesel behövs inget nytt köp eller investeringar.

Enkelt att byta
Neste MY Förnybar Diesel är en förnybar diesel, även kallat HVO100 som tillverkas av olika former av bioavfall och restprodukter med högt energiinnehåll. Genom en patenterad process skapas en grön kopia av den fossila varianten. Drivmedlet ges en hög köldtålighet, vilket gör att det passar perfekt i vårt nordiska klimat. 

Tack vare den cirkulära produktionsprocessen innebär en övergång till Neste MY Förnybar Diesel upp till 90 procent lägre utsläpp av växthusgaser i atmosfären jämfört med fossil diesel. Dessutom är det enkelt att ställa om. Eftersom förnybar diesel fungerar utmärkt i en vanlig dieselbil är det bara att börja tanka med det nya drivmedlet. Det går även att blanda med fossil diesel om en akut situation skulle uppstå.

– Det finns idag ingen anledning för transportbranschen att vänta på att tekniken med elmotorer ska hinna ikapp. Med förnybar diesel kan alla minska sina utsläpp av växthusgaser redan idag genom att välja det förnybara alternativet vid pumpen , säger Per Emanuelson.

Läs er om förnybart bränsle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Neste och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer