1515
Annons
Innehåll från Move AboutAnnons

Är ledande i norra Europa – så ska succén växa mer

De satsade på elbilar och delningsekonomi långt innan dagens hype.

Nu tar svenskarna åter på sig ledartröjan på en marknad där efterfrågan ständigt ökar.

– Bolaget växer hela tiden, nästan explosionsartat senaste åren, säger Olof Jonasson, vd hos elbilsappen Move About.

Så funkar tjänsten – för din organisation 

Silicon Valley? Nej, Oslo. Här, i den norska huvudstaden, startade Move About en av världens första bilpooler med endast elbilar 2008. Att det skedde just i Norge var ingen slump, menar Olof Jonasson.

– Det var ett strategiskt beslut för att öka acceptansen för elbilar. Då var man i första hand elbilstillverkare, deras bil Think City kom faktiskt tidigare än Tesla. Man behövde skapa ett intresse och ställde ut elbilar för norrmännen att låna, berättar han.

Året därpå startades tjänsten i Göteborg. Bilen Think City blev senare omkörd av konkurrenterna, men upplägget med bilpool för elbilar blev en succé på båda sidor gränsen – detta innan smartphones och uttryck som ”delningsekonomi” gjort entré i vår vardag.

– Min tes är att elbilar är väldigt praktiska när det gäller delning. De kräver inte mycket service, du behöver inte åka och tanka utan det räcker med att ladda innan nästa person ska ha den. Allt sköts via en app, det är inte svårare än att hämta en elscooter på gatan.

Störst i norra Europa

Idag har Move About en flotta på cirka 1000 elbilar och finns i såväl Sverige, Norge och Tyskland, vilket gör bolaget störst i norra Europa. Huvudägarna är numera svenskar och basen ligger i Göteborg.

– Inom elbilar är vi ledande, så är det absolut, säger Jonasson och pekar på att företaget växer både inom privat- och affärsmarknaden:

– På våra publika pooler har vi en väldigt bra pick up rate med bra utnyttjande av bilarna. Hos företag med egna pooler erbjuder man ofta de anställda att låna bilarna för privat bruk när de inte används i tjänsten. Vi samarbetar även med fastighetsbolag som erbjuder elbilar till sina boende.

Möjligheten till lån utanför arbetstid har gett kommuner runtom i landet ytterligare argument för att bilpooler både är hållbara och ekonomiska:

– Redan idag samarbetar vi med kommuner som använder bilarna på dagen, medan på kvällar och helger kan allmänheten boka. Vi delar på intäkterna, bilarna utnyttjas bättre och det krävs färre bilar ute på gatorna för att lösa mobiliteten på dygnets alla timmar, säger Jonasson.

I våras genomförde Move About en konvertibelemission. Enligt Jonasson ger det bolaget möjlighet att anpassa kostymen under tillväxtfasen:

– Intäkterna ökar samtidigt som vi effektiviserar verksamheten, det är väldigt positivt. Självklart vill vi expandera, men inte heller för snabbt. Det gäller att bilarna vi ställt ut används, målet är att nå cash break even vid årsskiftet.

Jonasson pekar på att den tyska marknaden nu börjar mogna för såväl elbilar som bilpooler:

– De håller på med en catch up som går mycket snabbt, fossila drivmedel och bilar fasas ut i hög takt. Den här omställningen drivs på underifrån från kunderna, men också ovanifrån genom politiska beslut och från industrin. Jag skulle vilja säga att vi har en intressant position där, storleken på marknaden är enorm.

”Kan se gemensamma intressen”

Han lyfter tyska statens järnvägsbolag, med ansvar för 4000 regionala stationer, som exempel:

– De har också ett bildelningsbolag som eftersträvar fossilfria transporter, där vi kan se gemensamma intressen.

Just möjligheten att koppla ihop olika transportsätt med varandra för ökad geografisk spridning är något Jonasson tror kunna lyfta delningstjänsterna ännu mer framöver:

– Det går att skapa kombinationer tillsammans med lokal- och regionaltrafik. I Norge kan jag redan idag klicka i om jag behöver en bil från stationen sista biten, det är inbyggt i apparna. Där kommer vi se en stor utveckling av hela mobilitetssektorn.

Han ser redan nu andra typer förändringar i sättet att förflytta sig över större avstånd:

– Vi har många kunder med egen bil som väljer att boka en Tesla mellan Linköping och Stockholm. De har räknat på våra timpriser och insett att kalkylen för att ta en elbil till huvudstaden är bättre. Kostnadsmässigt blir bensin och slitaget på deras bil större i jämförelse.

En faktor, utöver klimatet, som kommer att tippa vågskålen till bilpoolens fördel är förändrade vanor, menar Jonasson:

– Bilägandet hos yngre är inte särskilt stort, framförallt inte i storstäderna. De är vana vid att dela och använda vid behov, för dom blir blipooler intressanta.

Få en komplett lösning till företaget – oavsett storlek 

 

Mer från Move About

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Move About och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera