Annons
Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Moderna Försäkringar utmanar – vill öka innovationshöjden i branschen

I en traditionell bransch tar Moderna Försäkringar sikte på ökat kundfokus och personifiering. Syftet är att ge ett förhöjt kundvärde vilket ställer högre krav på kundinsikt och nya arbetssätt. Det första resultatet visade sig under våren 2019 när Sveriges första försäkring för förlossningssjukvård lanserades.

I rollen som den femte största aktören på den svenska sakförsäkringsmarknaden vill Moderna Försäkringar bana väg och bli branschens mest personliga försäkringsbolag. Med en bakgrund i större försäkringsorganisationer menar Jonas Billberg, vice vd och affärsområdeschef privat, att det finns ett behov av ökad kundspecialisering och nya arbetssätt. 

– För att effektivt kunna omsätta våra kundinsikter och erbjuda mer träffsäkra produkter behöver vi bli mer flexibla och organisera oss utifrån kundens perspektiv.

Innovation driven av kundinsikt

Det tydligaste exemplet är produkten ”Gravid Förlossning” där en grundläggande kundinsikt blev startskottet för en helt ny produkt. Initiativtagaren Eva Jarnhäll har en bakgrund inom sjukvården och i rollen som riskbedömare på Moderna Försäkringar upplevde hon ett tydligt behov av utökat skydd för kvinnor i samband med och efter en förlossning.

Med Evas iakttagelse som grund skapades ett korsfunktionellt projektteam och våren 2019 lanserade Moderna Försäkringar Sveriges första försäkring för förlossningssjukvård.

– Produkten är starkare än jag vågade tro och jag är oerhört glad och stolt över att Moderna Försäkringar vågar utmana sig själva, branschen och hela samhället, säger Eva Jarnhäll. 

Vill göra livet enklare

Arbetet med kundspecialisering och ett progressivt, modigt och nytänkande arbetssätt har bara börjat men visionen är tydlig, menar Jonas Billberg. 

– Vi vill bli det mest personliga försäkringsbolaget och för att lyckas med det krävs att vi vet mest om våra kunder och har en flexibel organisation som kan möta framtida behov. Är du kund hos oss ska du kunna leva ditt liv på ett obekymrat sätt. Det är ambitionen med allt vi gör, vi vill göra livet enklare för våra kunder.

Fakta

Moderna Försäkringar är en filial till Tryg som är ett av Nordens största skadeförsäkringsbolag. Totalt har koncernen ca 4 miljoner kunder och 4 000 medarbetare. I Sverige har Moderna Försäkringar cirka 500 000 kunder och 470 medarbetare.

Läs mer på: www.modernaforsakringar.se

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?