Mitsubishi L200 har i drygt 40 år varit en självklar jobbarkompis för krävande användare i hela världen. Nära fem miljoner exemplar har sålts och många av dem rullar än idag.
Jämfört med dagens modell var den första generationen av L200 naturligtvis en ganska enkel själ, egenskaper som säkerhet och komfort har tagit stora kliv under fyra decennier. Men det hindrar inte att 1978 års L200 var sofistikerad för sin tid.
Före sin tid
Redan då såg Mitsubishi till att kombinera teknik från personbilar med en stryktålig konstruktion gjord för hårt arbete. Skivbromsar på framhjulen bidrog till säkerheten och den främre hjulupphängningen med dubbla triangellänkar gav bekvämlighet och körkänsla på personbilsnivå. Samtidigt klarade första L200 att bära hela ett ton last och redan 1981 kom fyrhjulsdrift, något som nu är en självklarhet hos Mitsubishi L200.
Trogen grundkonceptet
Dagens moderna Mitsubishi L200 är trogen grundkonceptet, kombinationen av att klara tuffa arbetsuppgifter och ge bekvämlighet och hög säkerhet står fortfarande i fokus. Men den senaste generationen är naturligtvis bättre på allt. Mitsubishi L200 får dra upp till 3 100 kg (om föraren har BE-körkort). Den klassledande vändradien på 5,9 meter ger smidiga köregenskaper i både stadstrafik och på trånga arbetsplatser. Fyrhjulsdrift med differentialspärr i bakaxeln ger svårslagen framkomlighet och ingår i priset.
Välutrustad
Strålkastare med LED på näst högsta och högsta nivå ger bra sikt. Här finns sju krockkuddar (bland annat knäkrockkudde på förarplats), varningssystem vid filbyte, panikbromsassistans och ett system som stabiliserar hela ekipaget vid körning med släp.
Mitsubishi L200 finns även i den specialutrustade versionen Premium Pro, som lanseras nu i veckan. Här ingår extrautrustning som en praktisk kåpa över flaket, frontbåge och extraljus.