Innehåll från MidsummerAnnons

Midsummers unika tunnfilmssolcell ska ta Europa med storm

Installation av den diskreta solpanelen Midsummer SLIM, integrerad i ett falsat plåttak.
Installation av den diskreta solpanelen Midsummer SLIM, integrerad i ett falsat plåttak.

Som enda solpanelstillverkare i Sverige har Midsummer sedan 2004 utvecklat en helt unik tunnfilmssolcell med diskret design, hög effektivitet och med upp till 90% lägre koldioxidavtryck jämfört med traditionella solpaneler. Nu genomför företaget en nyemission och riktar blicken mot den attraktiva sydeuropeiska solcellsmarknaden. 

Midsummer säljer diskret designade solpaneler för alla tak. Kärnan i företagets verksamhet är den egenutvecklade teknologin för att tillverka kadmiumfria tunnfilmssolceller som är baserade på CIGS-teknologi (koppar, indium, gallium och selen). Det är med denna teknologi som Midsummer har knäckt koden vad gäller att masstillverka just den här typen av tunnfilmssolceller.

– Vi är de enda som har lyckats med detta och det är vi väldigt stolta över. Processen härstammar från svensk teknologi och svensk forskning och möjliggör en extremt energieffektiv tillverkning som släpper ut en tiondel av vad en Asientillverkad kiselpanel gör i koldioxidutsläpp. Det innebär att koldioxidavtrycket för de kWh som produceras med våra paneler är lägre än avtrycket för både vind, vatten och kärnkraft, berättar Sven Lindström, vd och en av grundarna till Midsummer.

Integreras direkt i byggmaterial

Den unika tillverkningsmetoden möjliggör tillverkning av solpaneler som är diskreta, flexibla och slitstarka, och som därtill kan integreras direkt i olika byggnadsmaterial, såsom exempelvis tak. Midsummer säljer produkter med diskret design för plåttak, takpannor och papptak på villamarknaden. Den låga vikten möjliggör dessutom installation på underlag som inte hade klarat traditionella solpaneler, ett behov för kommersiella fastigheter. 

– Dessa egenskaper gör att vi är väldigt konkurrenskraftiga, i synnerhet då man vill byta hela sitt tak. De flesta vill inte ha klumpiga paneler monterade utanpå byggnaden, utan föredrar att använda integrerade material. Det märker vi inte minst på det kraftigt ökande intresset från byggherrar och takläggare, som köper och installerar våra produkter.

Lokal produktion och förbrukning

Svens engagemang i solcellsmarknaden är inte att undra på; Midsummer har en vision där alla byggnader är självförsörjande med solel och i en sådan framtid är det en förutsättning med integrerade solpanelslösningar. Att producera elen där den förbrukas skulle minska belastningen på det allmänna elnätet och likaså medföra sänkta kostnader och lägre klimatpåverkan.

– Våra lösningar är därför lämpliga för i stort sett vem som helst, allt från villaägare till industrifastigheter eller flerfamiljshus. För närvarande är det som tidigare nämnt återförsäljare och installatörer som driver efterfrågan – av den anledningen är vi i full gång med att bredda och skala upp vårt erbjudande.

Gynnsam marknad i Sydeuropa

Midsummers fokus på att skala upp och växa är inte bara begränsat till hemmaplan. Solcellsleverantören har nyligen genomfört en riktad nyemission och befinner sig mitt i en företrädesemission, vilka i kombination med framstående nya investerare och ett omfattande kapitalstöd lägger grunden för Midsummers expansion ut i Europa. 

– Vi hoppas på att tiofaldiga vår produktionskapacitet med bas i Italien. Den Sydeuropeiska marknaden har höga elpriser, god solinstrålning, generösa stöd och bygger sällan sina tak för att klara traditionella kiselpaneler. Våra produkter är alltså perfekt lämpade för denna marknad. Jag är övertygad om att vi mot denna bakgrund snart kommer att vara den största tunnfilmsproducenten i Europa och ett välkänt varumärke både nationellt och internationellt, avslutar Sven.

FAKTA OM MIDSUMMER

Midsummer har sedan år 2004 haft en framtidsvision att alla byggnader ska förses med energi från solen. Det börjar hos oss, med våra medarbetares passion för solenergi och teknologin den kräver. Tillsammans med er kan vi skapa förutsättningar för en ljusare framtid.

Läs mer om Midsummer

Delta i nyemissionen

 

Mer från Midsummer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Midsummer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?