Innehåll från MIDAAnnons

”Det ska vara enkelt att etablera sitt företag i Malaysia”

Sunita Navaratnam, MIDA:s Stockholmschef.
Sunita Navaratnam, MIDA:s Stockholmschef.

Ett öppet och företagsvänligt affärsklimat i kombination med en ung och välutbildad arbetskraft. Det menar Sunita Navaratnam, MIDA:s Stockholmschef, är några av de främsta anledningarna varför Malaysia blivit ett populärt val för företag som vill etablera sig i Asien. 

Läs mer om dina möjligheter i Malaysia 

Förra året hamnade Malaysia på tolfte plats i Världsbankens ”Ease of doing business index”. Att det ska vara enkelt att göra affärer i landet har Malaysias Myndighet för Investeringsutveckling (MIDA) jobbat aktivt med. MIDA övervakar och driver investeringar i tillverknings- och tjänstesektorn i landet. Förutom huvudkontoret i Kuala Lumpur har myndigheten tolv regionala samt 20 internationella kontor. 

– I Europa verkar vi via sex kontor och vårt Stockholmskontor täcker hela Norden. Att vara nära våra investerare gör det möjligt för oss att bistå dem mer effektivt, säger Sunita Navaratnam, MIDA:s Stockholmschef.

Närvaro av svenska företag

Det ökande antal företag som väljer Malaysia som sin inkörsport till den asiatiska marknaden är ett kvitto på att MIDA:s omfattande arbete varit framgångsrikt.  

– Flera välkända svenska företag har sin produktion i Malaysia, och har haft så i många år. Något som indikerar att de har en positiv upplevelse av att göra affärer där. Svenska företag har ett gott rykte i regionen och vi associerar det skandinaviska varumärket med kvalitet. 

De svenska bolagen verkar inom tillverknings- och tjänstesektorn, såsom fordonsindustrin, tillverkning av maskiner och maskinkomponenter, byggnadsmoduler och olika serviceaktiviteter inklusive affärsstöd och teknologikontor, för att nämna några exempel.

– Ett annat område som jag tror är intressant för svenska företag och som Malaysia lägger stor vikt vid, är hållbara industrier. Under 2019 godkändes 350 projekt för förnybar energi till ett värde av 900 miljoner USD.

Marknadspotential

Mitt i en tid av minskande global handel på grund av den rådande covid-19-pandemin, tecknade Malaysia, tillsammans med 14 andra länder, frihandelsuppgörelsen RCEP i november 2020. RCEP är det största frihandelsavtalet i världen, som når 2,2 miljarder potentiella konsumenter, och står för 24,8 miljarder dollar, vilket nästan är en tredjedel av världens BNP.

Målet med RCEP är en integrerad försörjningskedja i länderna som ingår i avtalet. Det innebär att svenska företag som verkar och investerar i Malaysia kommer att kunna nå upp till en tredjedel av världens befolkning. Samtidigt får de också tillgång till råvarukällor till ett mer konkurrenskraftigt pris.

Satsar på industri 4.0

Malaysias strategiska läge i Asien-Stillahavsområdet, robusta rättssystem, välutvecklade finansiella sektor, sofistikerade telekom- och internetfunktioner samt effektiva och pålitliga infrastruktur i form av exempelvis hamnar och flygplatser, gör det möjligt för utländska företag att driva sina verksamheter effektivt i landet.

I och med fokuset på automatisering och industri 4.0 är Malaysia ett bra val för företag som verkar inom tillverkningsindustrin, menar Sunita Navaratnam. Exempelvis har landet implementerat Industry4WRD, en nationell policy vars syfte är att utveckla en smartare och starkare tillverkningssektor som drivs av människor, processer och teknik.  

– Med tanke på att innovation och automatisering är några av Sveriges främsta styrkor, är Malaysias kapacitet inom industri 4.0 en ytterligare anledning varför svenska företag har möjlighet att blomstra där. Då tänker jag inte enbart på tillverkningsbolag, utan även på företag som erbjuder lösningar för att automatisera industrin, säger hon och tillägger:

– En av anledningarna att vi har valt att accelerera automatiseringen av tillverkningsindustrin är att öka produktionseffektiviteten och minska beroendet av utländsk arbetskraft i produktion. Men vi har fortfarande en ung och välutbildad malaysisk arbetsstyrka med goda kunskaper i engelska, som vi vet uppskattas av de utländska företag som kommer hit. 

MIDA stöttar företagen

Att registrera sitt företagsnamn i Malaysia tar bara två dagar. Som den första kontaktpunkten för investerare som tänker starta projekt inom tillverknings- och tjänstesektorn i landet, är MIDA med och stöttar bolagen under resans gång – från starten till dess att etableringen är genomförd.  

– Sedan finns vi alltid till hands om det skulle dyka upp några frågor eller problem längs vägen. Vi arbetar hela tiden för att det ska var så smidigt som möjligt för företagen att bedriva sin verksamhet i landet. Exempelvis har vi nyligen lanserat ett ”one-stop centre”, som gör det möjligt för affärsresande, som ska vara i Malaysia i mindre än 14 dagar, att slippa den tio dagar långa karantän som gäller alla icke-medborgare som reser in i landet. På så sätt kan de se över sina verksamheter eller investeringar trots den rådande situationen i världen.

– Vi på MIDA ser oss själva som en partner för investerare och uppmuntrar samarbeten mellan utländska och lokala företag för att producera ömsesidigt fördelaktiga resultat, såsom överföring av kunskap, expertis och utveckling av motståndskraftiga försörjningskedjor och nätverk, förklarar Sunita Navaratnam. 

Läs mer om dina möjligheter i Malaysia 

 

Mer från MIDA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MIDA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?