Innehåll från MIDAAnnons

Därför riktar allt fler bolag blicken mot Malaysia

Malaysia har under 2000-talet förvandlats till en ekonomisk motor i Sydostasien. Här är faktorerna bakom det unika affärsklimatet och förklaringarna till varför allt fler bolag nu söker sig till landet.

Läs mer om dina möjligheter i Malaysia 

Malaysia har gått från att vara ett utvecklingsland till att bli en exportdriven ekonomi som drivs av högteknologiska, kunskapsbaserade och kapitalintensiva industrier. Samarbetet mellan lokala storbolag och utländska multinationella företag har stimulerat utvecklingen av stödindustrier i landet. De ekosystem och leveranskedjor som har skapats under åren har i sin tur fått ännu fler utländska företag att etablera sig där. Många av dessa har sedan fortsatt att expandera och bredda sig i regionen.

Med målsättningen att attrahera och främja utländska direktinvesteringar har MIDA, som är Malaysias myndighet för investeringsutveckling, spelat en avgörande roll för den malaysiska ekonomin. Genom olika policyrekommendationer, inklusive kartläggning av industriella planer, och aggressiv marknadsföring för att locka investeringar, har myndigheten format landets väg framåt. 

Högt rankad i olika undersökningar

MIDA tillämpar en ekosystemstrategi där gemensamma ansträngningar görs för att främja hela värdekedjan för industrikluster. I den elfte malaysiska planen (2016-2020), som är namnet på regeringens utvecklingsplan, lyfter man ett antal undersektorer med stor potential för tillväxt: el och elektronik, kemikalier, maskiner och utrustning, medicintekniska produkter och flygindustrin.

Malaysias startup-ekosystem har bland annat uppmärksammats av forsknings- och policyrådgivningsorganisationen Startup Genome som rankade det topp 10 i världen i sin Global Startup Ecosystem Report 2020.

I Bloombergs ”Emerging Market Scorecard” från 2018 blev landet etta i Asien. Malaysia har även rankats högt i Världsbankens ”Ease of doing business index”, där det hamnade på plats femton 2019 för att sedan klättra till plats 12 förra året. Den välutbildade och flerspråkiga arbetskraften har bidragit till att det är lätt att göra affärer i landet, samtidigt som dess regering har arbetat fokuserat med att göra affärsklimatet mer attraktivt för internationella bolag. 

I framkant inom digitalisering

Förutom att göra det enklare för företagen att starta och skala upp sina verksamheter, har Malaysia accelererat sin digitalisering och den fjärde industriella revolutionen. Exempelvis har landet implementerat Industry4WRD, en nationell policy vars syfte är att utveckla en smartare och starkare tillverkningssektor som drivs av människor, processer och teknik. Målet är att det så småningom ska leda till en introduktion av smarta städer, nätverk och lösningar. 

Malaysias strategiska läge mellan Indiska oceanen och Sydkinesiska havet är en annan anledning varför allt fler väljer att etablera sin verksamhet där. Tack vare de 14 frihandelsavtal som skrivits med Kina, Japan, Korea, Indien, Australien och Nya Zeeland, är det också en inkörsport till en marknad bestående av mer än tre miljarder människor. Bland annat skrev landet under RCEP, som är ett omfattande frihandelsavtal mellan 15 länder i Asien-Stillahavsregionen, i november 2020. 

Detta i kombination med Malaysias framtidsfokus och starka tillväxt gör landet till ett intressant alternativ för de företag som vill etablera sig i ASEAN. 

Läs mer om dina möjligheter i Malaysia 

 

 

 

 

 

Mer från MIDA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MIDA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?