Innehåll från Michelin NordicAnnons

Datum och regler: Då ska du byta till sommardäck

Från och med 1 april är det fritt fram att byta till sommardäck.

Här går vi igenom vilka datum och regler som gäller, samt ger ett par tips till dig som tänker köpa nya sommardäck. 

Läs mer om hur du väljer rätt däck till din bil 

Som bilägare i Sverige måste man ha koll på vilka datum som gäller för vinter- och sommardäck. Den som har fel typ av däck kan vid en kontroll straffas med böter. 

Det här är vad som gäller:

• Mellan 1 december och 31 mars måste du använda vinterdäck – dubbade eller odubbade – när det råder vinterväglag.

• Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april–30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är dock alltid polisen som avgör om det råder vinterväglag eller ej. 

• Dubbfria vinterdäck är tillåtna året runt, men rekommenderas inte på sommarväglag eftersom de har sämre prestanda än sommardäck och slits snabbare i höga temperaturer. 

Världens första koldioxidneutrala däck

För den som behöver köpa nya sommardäck, enligt reglerna måste däckmönstret på ett sommardäck vara minst 1,6 mm djupt för att vara godkänt, finns flera saker att tänka på. Olika däck har olika egenskaper, till exempel olika bra grepp på torra och våta vägbanor och olika rullmotstånd som påverkar förbrukning och utsläpp. Det kan också vara stora skillnader på livslängden mellan olika däck, vilket påverkar både plånbok och miljö. 

Utvecklingen av däck kommit långt den senaste tiden och de stora tillverkarna lägger stora resurser för att skapa produkter som är både säkra och klimatsmarta. Ett exempel är Michelin, som är en av världens främsta däcktillverkare med sju anläggningar för forskning- och utveckling samt 69 anläggningar för däcktillverkning. Tillverkaren lanserar nu Michelin e.Primacy som är världens första koldioxidneutrala däck vid inköpstillfället.

27 procent lägre rullmotstånd

Tack vare en avancerad teknikutveckling har e.Primacy 27 procent lägre rullmotstånd än sina konkurrenter, vilket gör det miljövänligare och mer ekonomiskt för sin ägare. Lösningen kallas Energy AirShield compound, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust.

Det innebär exempelvis en minskad bensinförbrukning på 0,21 liter bränsle per 10 mil – eller 7 procents längre räckvidd för en batteridriven bil. Det ger ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Michelin e.Primacy är även världens första däck med en Miljövarudeklaration (EPD) vilket innebär att en livscykelanalys införlivats i tillverkningen för att minimera påverkan på miljön.

– Vi har som mål att halvera koldioxidutsläppen i produktionen fram till 2030 jämfört med 2010, för att sedan bli helt koldioxidneutrala år 2050. Vi utvecklar lösningar för att använda förnybara och återvunna material vid däcktillverkningen och samtidigt förbättra prestandan, säger Scott Clarc, medlem i Michelingruppens verkställande kommitté.

Läs mer om hur du väljer rätt däck till din bil 

 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?