Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Högre krav på ledare: ”Pandemin – stresstest för ditt ledarskap”

Richard Moore är CEO på Mercuri Urval.
Richard Moore är CEO på Mercuri Urval.

I skuggan av pandemin har många företag fått det tuffare med minskade marginaler – och det är extra viktigt med en ledning som kan fatta och driva fram rätt beslut.

– Det är inte de starkaste som blir vinnare, utan de som är mest agila, säger Richard Moore, CEO på Mercuri Urval.

Läs mer här om Mercuri Urval 

Kanske är det svårare än någonsin att vara chef på en senior position. Du ska fatta snabba beslut i en osäker omvärld, visa engagemang och empati, leda medarbetare på distans och samtidigt skapa lugn och ekonomiskt förtroende i alla led – trots att marknaden kanske svajar.

– Det är mer angeläget än någonsin för företag att se över sitt ledarskap, säger Richard Moore, CEO på Mercuri Urval, som grundades i Sverige 1967.

”Hantera osäkerhet – viktig egenskap”

I över 50 år har Mercuri Urval arbetat med Executive Search och Leadership Advisory. Fokus är att hjälpa organisationer att attrahera rätt ledare som levererar bästa möjliga resultat. Idag jobbar företaget globalt med expertteam i fler än 60 länder över hela världen.

Richard Moore märker tydligt ett ökat behov av ledarskapsrådgivning hos Mercuri Urvals kunder.

– I en kris, som pandemin, är det viktigaste som ledare att känna sig själv. Att du vet att du klarar att hantera osäkerhet och att du har en djup förståelse för situationen just nu.

Vanlig miss: Agera för långsamt – och defensivt

Pandemin blir ett sorts stresstest för dig som ledare, menar Richard Moore.

– Att vara agil och våga agera snabbt är en avgörande egenskap. Många företag har gått under för att de har agerat för långsamt vid förändringar, men sällan tvärtom. Det är också centralt att förstå vilken stor påverkan du har som ledare just nu – ditt uppträdande är avgörande.

Det har visat sig att de mest framgångsrika ledarna är de som snabbt kan anpassa sig till förändringar och skapa en flexibel organisation, enligt Richard Moore:

– De vågar tänka fritt och stort. I en kris är det annars lätt att bli för defensiv och fokusera på detaljer och kontroll.

Nytt ledarskap för ökad tillväxt

Behöver ditt företag rådgivning, hjälp med analys eller en strategi gällande ledarskap? Mercuri Urval analyserar vilken ledarskapsprofil som kan få företaget att växa eller vända. Är det en ny VD, eller kanske till och med en ny styrelseledamot, och hur måste de kunna påverka resultatet på kort och lång sikt? Mercuri Urvals team kommer sedan att arbeta nära dem för att identifiera den ledare som säkerställer resultatet. 

Mercuri Urval arbetar också med ledarskapsrådgivning där deras konsulter går in och coachar ledningsteam så att de kan åstadkomma den förändring som behövs.

– Det är en orolig tid just nu, men den är också fylld av möjligheter om du hanterar utmaningarna rätt, avslutar Richard Moore.

Läs mer här om Mercuri Urval 

3 frågor du som ledare ska ställa dig just nu, enligt Richard Moore, CEO Mercuri Urval:

• Vilka utmaningar står du inför och vilka möjligheter kan du dra nytta av?

• Hur kan ditt företag organiseras så framgångsrikt som möjligt? Vilka förändringar behöver du göra?

• Hur kan du stärka och förbättra ditt eget ledarskap?

Fakta Mercuri Urval

• Mercuri Urval grundades i Sverige 1967 och har vuxit till ett världsomspännande företag med kunder i 60 länder.

• Idag är Mercuri Urval en ledande global aktör inom Executive Search, Leadership Aquisition och Leadership Advisory. 

• Målet är att hjälpa organisationer att attrahera rätt ledare som levererar bästa möjliga resultat, samt att hjälpa ledare att bli mer framgångsrika.

Med hjälp av unika vetenskapliga metoder och expertteam säkerställer Mercuri Urval goda resultat för kunderna.

• Hela 94% av företagets bedömningar är framgångsrika och det placerar Mercuri Urval i den absoluta toppen inom sin bransch.

• Mercuri Urval ägs av en oberoende stiftelse.

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?