Annons
Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Därför misslyckas ungefär hälften av alla chefsrekryteringar

Carl Pauly, Partner & Director på Mercuri Urval.
Carl Pauly, Partner & Director på Mercuri Urval.

Mellan 40 och 60 procent av alla vd- och chefsrekryteringar går snett – åtminstone om det sker med konventionella metoder.

Det visar forskningen.

– För att undvika att felrekrytera gäller det att börja i rätt ände, säger Carl Pauly, Partner & Director på Mercuri Urval som hjälper företag att anställa rätt personal med hjälp av en unik vetenskapligt baserad metod.

Läs mer här: ”Det är inte de starkaste som blir vinnare”

Riskerna för en felrekrytering ökar hela tiden i den snabbföränderliga värld vi lever i, där allt sker så mycket snabbare och mer öppet. Förändringstakten och komplexiteten i samhället har gjort att konventionella metoder spelat ut sin roll – samtidigt som valet av ledare blivit både viktigare och svårare.

– Allt fler företag kommer fram till att det är svårt att rekrytera chefer och ledare, och ledare har stor påverkan på resultatet. När allt går i en rasande fart ökar kraven på våra ledare. Det som var en sanning av vad ledare skulle prestera förra året är inte alltid detsamma i år, säger Carl Pauly.

Han är Partner & Director på Mercuri Urval, som hjälper företag att anställa rätt ledare med hjälp av en unik vetenskapligt baserad metod. Metoden utvecklades redan på 1960-talet och är Mercuri Urvals sätt att arbeta för att säkerställa att företagets experter ger tillförlitliga ledarskapsråd.

– Vi drar stor nytta av metoden när vi ska rekrytera ledare. Tack vare vår expertis och våra verktyg kan vi göra en prediktiv analys av en persons förmåga att lyckas med det som ska göras både på kort sikt och på lång sikt.

Börja i rätt ände

Det är ingen nyhet att det är ett resurskrävande arbete att rekrytera ledare idag. Många har svårt att anställa rätt personal för den typen av position.

Forskning visar att mellan 40 och 60 procent av alla vd- och chefsrekryteringar som görs med konventionella metoder misslyckas.

– Det beror på att de konventionella metoderna oftast använder redan kända kontakter när man söker kompetens, i stället för att öppna upp och vara inkluderande. Dessutom tittar många efter kandidater som påvisar liknande erfarenhet för den roll som man ska rekrytera emot. Men det är inget som säger att den tilltänkte ledaren kommer bli framgångsrik bara för att hen tidigare befunnit sig i en liknande miljö. Många gör också misstaget att rekrytera med hjälp av sin subjektiva bedömning, säger Carl Pauly.

Ett vanligt misstag är att rekrytera utifrån sin egen subjektiva bedömning, menar Carl Pauly.
Ett vanligt misstag är att rekrytera utifrån sin egen subjektiva bedömning, menar Carl Pauly.

För att undvika att felrekrytera gäller det att börja i rätt ände, poängterar han:

– Först bör man göra en ordentlig analys av kundens specifika situation: var befinner sig kunden just nu, var vill de befinna sig på kort sikt respektive lång sikt? För att kunna välja rätt ledare som har förmågan att skapa resultat måste vi förstå hur kundens marknad ser ut, vilket resultat kunden vill uppnå och hur kundens strategi ser ut.

Om man jobbar metodiskt och strukturerat i sin kartläggning av att analysera kundens specifika situation så blir det lättare för både kunden och oss att hitta lämpliga kandidater.

Har globaliseringen och digitaliseringen gjort det enklare att hitta fler kandidater?

– Absolut, åtminstone om du har en inkluderande process, är professionell och inte generaliserar när du ska matcha kandidaten med tjänsten. Digitaliseringen och globaliseringen har gjort att det har öppnats upp för en betydligt bredare, mer kvalitativ och inkluderande kandidatmarknad. Sannolikheten att du får in kandidater som faktiskt lyckas med jobbet och som inte blir en felrekrytering som slutar efter 18 månader har definitivt ökat.

Läs intervjun med Rickard Moore här: ”Det är inte de starkaste som blir vinnare”

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera