1515
Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Därför är det hälsosamt för företag att byta ledare

Richard Moore är CEO på Mercuri Urval.
Richard Moore är CEO på Mercuri Urval.

Behöver ditt företag en snabb förändring?  

– En ny ledare ger den största och mest omedelbara effekten på resultatet, säger Richard Moore, CEO på det globala Executive Search och Leadership Advisory bolaget Mercuri Urval.

Läs mer här om Mercuri Urval 

Det är inte bara pandemin som skapar en ny verklighet. Att vara ett hållbart företag med engagemang i omvärlden blir allt viktigare – samtidigt som kraven på att vara snabbfotad och anpassningsbar ökar. En ledare som inte är agil, klarar sig inte länge, enligt Richard Moore, CEO på Mercuri Urval.

– Varje styrelse och VD bör därför fråga sig: Är vår strategi och vårt ledarskap anpassat till det nya sammanhanget? Om man har haft som rutin att uppdatera och förnya organisationen vart tredje eller fjärde år bör det göras var sjätte månad eller högst inom tolv månader idag, säger han.

Fler slåss om färre toppkandidater

Richard Moore är övertygad om att de ökade och mer komplexa krav som idag ställs på ledare kommer att göra urvalet av tillgängliga toppkandidater mindre.

– Samtidigt som fler organisationer måste förflytta sig kommer färre ledare att klara nålsögat. Det räcker att göra en enkel analys. Om ledarskapet inte var optimalt under en normal verklighet – hur ska det klara en ny, mer föränderlig?

Små insatser kan ge stor effekt

– Du behöver inte alltid göra en dramatisk förändring. Du kan ha interna talanger som kan ta nästa steg – eller utveckla det nuvarande ledarskapet, både ditt eget och dina kollegors. Men ironiskt nog är det just den typen av utveckling som många inte prioriterar eller har tid till just nu, säger Richard Moore.

Richard Moore påpekar att Albert Einstein förklarade dårskap som ”att göra samma sak om och om igen medan man förväntar sig olika resultat”.

– En kris är därför ett gyllene tillfälle att utmana gamla sanningar och tänka nytt inifrån och ut. Men tidsmarginalen för förändring är kort, så det gäller att agera snabbt.

Hitta ledare som ökar lönsamheten

Målet för Mercuri Urval är att hjälpa organisationer att attrahera ledare som levererar bästa möjliga resultat. Deras credo är att framgångsrika företag byggs på rätt kompetenser och talanger på alla nivåer.

Richard Moore har under det här året märkt en ökad efterfrågan för rådgivning på framför allt seniora positioner.

– Vi gör en objektiv analys av vilken typ av ledare ditt företag behöver för att nå toppresultat. Ledare som kan motivera och utveckla människor överträffar alltid de som inte gör det, avslutar han.

Läs mer här om Mercuri Urval 

3 frågor du som ledare ska ställa dig just nu, enligt Richard Moore, CEO Mercuri Urval:

• Vilka utmaningar står du inför och vilka möjligheter kan du dra nytta av?

• Hur kan ditt företag organiseras så framgångsrikt som möjligt? Vilka förändringar behöver du göra?

• Hur kan du stärka och förbättra ditt eget ledarskap?

Fakta Mercuri Urval

• Mercuri Urval grundades i Sverige 1967 och har vuxit till ett världsomspännande företag med kunder i 60 länder.

• Idag är Mercuri Urval en ledande global aktör inom Executive Search, Leadership Aquisition och Leadership Advisory. 

• Målet är att hjälpa organisationer att attrahera rätt ledare som levererar bästa möjliga resultat, samt att hjälpa ledare att bli mer framgångsrika.

Med hjälp av unika vetenskapliga metoder och expertteam säkerställer Mercuri Urval goda resultat för kunderna.

• Hela 94% av företagets bedömningar är framgångsrika och det placerar Mercuri Urval i den absoluta toppen inom sin bransch.

• Mercuri Urval ägs av en oberoende stiftelse.

 

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?