Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Så ska biljätten bli helt CO2-neutral

En helt koldioxidneutral personbilsflotta inom 20 år.

Mercedes-Benz har satt offensiva mål för att minimera sina klimatavtryck. 

Vi vill göra hållbar mobilitet ännu mer spännande, inte dyrare, säger Ola Källenius, vd för Daimler AG och styrelseordförande hos Mercedes-Benz.

Läs mer om Mercedes-Benz väg mot en hållbar framtid 

134 år har gått sedan Carl Benz och Gottlieb Daimler uppfann bilen.

Då var det en revolution att kunna ersätta hästar med fossila bränslen för att ta sig framåt.

En nästintill lika stor omställning sker här och nu då bensin och diesel ska bytas mot elektricitet – och det på bara ett fåtal årtionden. 

I ”Ambition 2039” har Mercedes-Benz formulerat sin nya strategi som samtliga inom företaget nu har som ledstjärna. 

Ola Källenius, den tyska biltillverkarens svenska VD, leder det offensiva arbetet mot att få en personbilsflotta som är helt koldioxidneutral. 

Som ett företag grundat av ingenjörer är vi övertygade om att teknologi kan hjälpa oss att skapa en bättre framtid. Vår väg till hållbar mobilitet är innovation – i ett holistiskt perspektiv längs hela värdekedjan, säger han.

En satsning som kostar 100 miljarder

Mercedes-Benz och Daimlers satsning på koldioxidneutrala fordon är gigantisk. Mer än 100 miljarder kronor investeras i elektrifiering under de kommande åren. 

Och satsningen ger resultat – nya modeller av laddbara bilar lanseras i en strid ström för att tillgodose marknadens alla önskemål. 

Bredden på utbudet av laddhybrider, det vill säga bilar som kombinerar eldrift med en förbränningsmotor, är redan unik. Här finns 26 olika modeller att välja mellan – från den kompakta premiumbilen A-Klass till den stora premiumsuven GLE.  

Eldriven lyxsedan på gång

Idag finns två renodlade elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Samtliga elbilar har en beteckning som börjar med EQ för att sedan kompletteras med en bokstav som visar vilken storleksklass det handlar om. 

Redan i år kommer även den kompakta suven EQA (motsvarar i storlek dagens GLA) att presenteras, och nästa år EQB (motsvarar i storlek dagens GLB) och EQS. Den sistnämnda är en eldriven lyxsedan i S-Klass-familjen som får en räckvidd på upp till 70 mil och en teknik som gör att den går snabbladda upp till 80 procent på bara 20 minuter.

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Vi ska fortsätta att erbjuda våra kunder prestanda och lyx, men vi vill avsevärt minska koldioxidutsläppen per fordon. År 2030 strävar vi efter att elbilar och laddhybrider står för mer än hälften av vår bilförsäljning, säger Ola Källenius.

Allt och alla inkluderas

Men för att bli helt koldioxidneutral måste alla delar i produktionskedjan – från råvaror till återvinning – inkluderas. 

Ett stort fokus riktas på produktionsanläggningarna. Den nybyggda fabriken Factory 56 i Sindelfingen i Tyskland använder bara förnybar energi. I Jawor i Polen drivs en anläggning med vindkraft – och redan 2022 kommer alla fabriker i Europa att vara CO2-neutrala.

Även Mercedes-Benz alla leverantörer och partners inkluderas i den nya strategin. Transparens är ett viktigt ledord och därför används programmet CCP (Climate Change Program) för att få en neutral bedömning av hela försörjningskedjans miljöpåverkan. 

Ola Källenius är övertygad om att det krävs samarbeten bortom vanliga gränser för att åstadkomma de resultat som krävs. 

Omvandlingen till en hållbar mobilitet kommer bara lyckas om bilindustrin, energileverantörer och politiker arbetar tillsammans. Det krävs massiva investeringar och konkreta åtgärder långt bortom bilsektorn.

Med ”Ambition 2039” i ryggen är han dock övertygad om att arbetet kommer att lyckas.  

Den här strategin hjälper oss att bibehålla en ledande position inom bilindustrin. Vi har rätt team för att klara det här, säger han.  

Läs mer om Mercedes-Benz väg mot en hållbar framtid 

 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?