Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Räkna rätt: Så mycket kostar din tjänstebil egentligen

Med tjänstebil kan du få en ny och fräsch körupplevelse och samtidigt slippa en del av det ansvar som ett bilägande kan innebära. 

Men vilket drivmedel ska du välja? Och vad kommer bilen att kosta dig? 

Här reder vi ut begreppen.

Laddade för business – läs mer om smarta tjänstebilar 

Det är lätt att bli förtrollad av tanken på att hämta ut en butiksfräsch bil som betalas av din arbetsgivare. Och visst är fördelarna många. 

Den som erbjuds en tjänstebil har möjlighet att alltid köra en ny bil både i jobbet och privat. Du har en fast månadskostnad, får fri service och slipper bekymra dig för eventuella oförutsedda kostnader.

Vilken tjänstebil du kan välja styrs ofta av ditt företags bilpolicy. Allt fler företag väljer att erbjuda laddhybrider och elbilar som tjänstebilar. Dels för att det är mer klimatsmart, dels för att kostnaden för både företaget och medarbetaren blir lägre. 

Det finns en stor medvetenhet bland företagen – men hur långt man har kommit i sin omställning varierar. Vi fyller en lucka med vårt breda utbud av laddhybrider med kombinationen el och diesel för de förare som har en längre sträcka i sitt arbete, säger Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz.

Läs mer om Mercedes-Benz tjänstebilar här

Räkna ut förmånsvärdet

Alla bilar har ett förmånsvärde som är den besparing du som anställd gör på bilen jämfört med att köpa den privat. Det är den mellanskillnaden som blir skattepliktig. Bilens förmånsvärde beror på bilmärke, årsmodell och utrustning och kan snabbt räknas ut på Skatteverkets webbplats. 

En laddhybrid eller elbil som har låga koldixidutsläpp får låg fordonsskatt och därmed också ett förhållandevis lågt förmånsvärde.

En Mercedes-Benz 300 de Sedan (laddhybrid) av 2020 års modell har ett förmånsvärde i dagsläget från 2 156 kr/mån. För den som då skattar 30 procent blir månadskostnaden netto 647 kronor. Eventuell extrautrustning på bilen gör att förmånsvärdet stiger. 

Nya regler vid årsskiftet

Olika former av subventioner gör även att laddbara tjänstebilar får ett mindre skattepliktigt värde — fram till årsskiftet 2021 subventioneras till exempel laddhybrider och elbilar upp till 40 procent. 

Från årsskiftet kommer den subventionen att tas bort samtidigt som en del andra beräkningar införs. Det är därför svårt att just nu ange exakt vilka förmånsvärden som kommer att gälla då. 

Klart är dock att det fortsatt blir mer förmånligt att välja en el- eller laddhybrid än om du väljer en bil med förbränningsmotor.

Jämför man i en TCO-modell – Total Cost of Ownership – så påverkar till exempel restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad och sociala avgifter för förmånsvärde kalkylen positivt. Den dyrare laddhybriden blir ofta billigare om man tar med alla kostnader under innehavstiden, säger Lisa Wulkan.

Energikostnaden påverkar kalkylen

En annan viktig del av tjänstebilskalkylen handlar om bränslet – eller energin rättare sagt när vi pratar om el. Antingen betalar arbetsgivaren allt bränsle och all el, och då får du skatta 120 procent av värdet för de privata mil du kör enligt körjournal. 

Alternativet är att du själv betalar allt bränsle och sedan skickar en reseräkning till din arbetsgivare för dina körda tjänstemil. Då får du med laddbar bil 9,50 kronor skattefritt för varje mil vilket kan vara riktigt förmånligt, framför allt om du i huvudsak kan ladda bilen i hemmet.

Vad gäller laddbox kan arbetsgivaren bekosta installationen i din bostad – utan att det räknas som en beskattningsbar förmån. 

Och om företaget inte erbjuder en lösning för laddbox i hemmet så finns en förmånlig subvention att söka via Naturvårdsverket. Du kan få halva summan, eller max 10 000 kr, i bidrag om du skickar in en ansökan senast sex månader efter installationen.

Många modeller att välja bland

Slutligen, vilken typ av tjänstebil som passar dig bäst styrs av dina egna behov – och av ditt företags eventuella bilpolicy för tjänstebilar.

Mercedes-Benz har exempelvis 26 laddhybrider och två elbilar i sitt utbud – och många fler är på gång. 

Vill du unna dig en känsla av lyx ska du välja en Mercedes laddhybrid som förenar det bästa av två världar – dynamiken och effektiviteten hos en elmotor med räckvidden hos en förbränningsmotor, säger Lisa Wulkan.

Provkör en Mercedes-Benz här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?