ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Maverick by Sigma

Tema: Digitalisering

Den digitala fullservicebyrån är den nya huvudbyrån

Den digitala utvecklingen medför enorma möjligheter för kommunikationsbranschen. Detta ställer dock nya krav på mer effektiva arbetssätt, men denna insikt till trots är många aktörer fast i föråldrade affärsmodeller.

Liksom de flesta andra branscher påverkas kommunikationssektorn kraftigt av den digitala förändringsvågen – kunderna ställer nya krav på snabbare och effektivare marknadskommunikation, oavsett vilken form den tar. Time-to-market har blivit högsta prioritet, och den som snabbast omvandlar sina strategier till konkreta kundupplevelser vinner. Idag krigar IT-företag, managementkonsulter och kommunikationsbyråer om samma uppdrag. Utifrån dessa nya krav står ofta de snabbrörliga IT-företagen bättre rustade för att plocka hem affären, men Henrik Askervi, Business Area Manager, på den digitala fullservicebyrån Maverick by Sigma, är övertygad om att alla som vågar förändra sitt sätt att arbeta kommer att vara med i matchen.

Långsiktiga byrårelationer är fortfarande en nyckel till framgång även i det digitala landskapet. Utmaningen ligger i att det krävs så mycket mer än traditionell kommunikationsförståelse i den digitala kommunikationsvärlden vilket öppnar dörren för många nya nischaktörer. För kunden blir det en stor utmaning då gråzonen mellan vad olika byråer egentligen gör är stor, vilket kräver mycket koordinering och att kunderna själva måste vara experter. Alternativet som finns är att vända blicken mot en digital fullservicebyrå som har förmågan att vara den långsiktiga strategiska partnern som kan vägleda kunden hela vägen, såväl kreativt som tekniskt. Men det är framförallt digital kompetens som är den avgörande faktorn. Tillsammans med ett modernt agilt arbetssätt har byråer med IT-bakgrund de bästa förutsättningarna att ta denna position, menar Henrik Askervi. Han är övertygad om att den digitala fullservicebyrån kommer bli den naturliga huvudbyrån för de flesta företag framåt.

Trenden att byråer knutna till stora IT- och managementkonsultbolag växer och, som det verkar, vinner mark på bekostnad av traditionella reklambyråer har pågått några år och har uppmärksammats av branschmedia. Maverick by Sigma är ett exempel på denna typ av byrå. Som en kreativ del av konsultbolaget Sigma IT har Maverick haft det digitala i sitt DNA ända sedan starten. Här skapas kommunikation genom välbeprövade, genuint agila arbetssätt i kombination med teknisk och digital spetskompetens. Mavericks modell, som har anpassats till en digital marknad, är stadigt förankrad i det nära samarbetet med kunden och optimerar möjligheten att kommunicera ut produkter och tjänster. Den skapar dessutom stabila plattformar för att bistå kunderna i vidareutvecklingen av sitt erbjudande. 

Dessa styrkor gör Maverick till en självklar samarbetspartner, menar Henrik Askervi. En byrå som hjälper sina kunder att snabbt omvandla strategiska tankar till kreativa, relevanta och effektiva lösningar. Det sparar såväl tid och resurser som pengar, samtidigt som det introducerar fler möjligheter för både intern och extern dialog och ett bredare kunskapsutbyte. En digital fullservicebyrå som Maverick behöver helt enkelt ingen startsträcka – det finns inga digitala kommunikationsutmaningar Maverick inte kan ta sig an, konstaterar Henrik Askervi. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Maverick by Sigma här

Artikeln är producerad av Maverick by Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer