– Hur kan man tala om hållbarhet och affärsutveckling som om de vore vitt skilda ting? Om man inte tänker hållbart kring sitt företag, hur ska det då kunna utvecklas? säger hon.
Enligt Johanna Jigmo-Linde är hållbarhet ingenting annat än just affärsutveckling. Hon menar att den ena inte kan existera utan den andra.
– Tänker man inte hållbart kring sin affärsutveckling kommer man ju inte överleva långsiktigt. Det går inte att bygga framgångsrika organisationer på produkter vars råvaror utnyttjas till den grad de tar slut, säger hon.
Pionjärer inom hållbarhet
Lyreco anser sig vara pionjärer när det kommer till att leverera hållbara lösningar till arbetsplatser. För att kunna vara trygg i att kalla sig det och vidmakthålla en marknadsledande position inom hållbarhet, krävs det enligt Johanna Jigmo-Linde en viss form av trots-mentalitet.
– Att vi kallar oss pionjärer inom hållbara lösningar för arbetsplatser är givetvis något vi är stolta över. Men, för att ett sådant slagkraftigt begrepp inte ska misstolkas som en intetsägande floskel, är det oerhört viktigt att det vi säger också har substans, säger hon.
Lyrecos trotsiga mentalitet och substantiella arbete tar sig bland annat uttryck i deras höga kravställande mot sina leverantörer. Johanna Jigmo-Linde menar att de inte ensamma kan gå i bräschen för hållbarhet, om inte deras leverantörer gör detsamma.
– Målet är att öka andelarna återvunnet material i de produkter som Lyreco tillhandahåller och levererar. Om vi kartlägger de befintliga milstolpar vi måste uppnå för att kunna komma i mål med våra hållbarhetsambitioner, handlar det både om att hitta nya vägar och att styra om befintliga värdekedjor, säger hon.
Klimatberäkning av våra produkter
Enligt Johanna Jigmo-Linde gäller det därför både att leta upp det material och de leverantörer de vill jobba med för att kunna åstadkomma förändring i största möjliga mån. Dessutom – och inte att förringa – pågår det ständigt dialoger med befintliga leverantörer om att bland annat byta ut material i deras bästsäljande produkter.
– Det är något av det viktigaste vi kan göra, för att kunna minska vårt klimatavtryck. Även om våra leverantörers produkter är bästsäljande och fyller en viktig funktion, hur vet vi att de är så hållbara som de har potential att vara? säger Johanna Jigmo-Linde och fortsätter:
– Som marknadsledande aktör har vi ett stort ansvar i att säkerställa hållbarhet i alla led. Tillsammans med våra leverantörer och samarbetspartners strävar vi därför alltid mot att bli ännu bättre på det vi redan gör bra.
Ringar på vattnet
Att branschkollegor dessutom får ta del av Lyrecos pionjärsanda ser hon som något positivt.
– Det faktum att fler i branschen har möjlighet att arbeta ännu mer hållbart är ingenting annat än fördelaktigt för alla. Så varsågoda, ingen blir gladare än jag om de ringar vi skapar på vattnet sprids, säger Johanna Jigmo-Linde.
Fakta om Lyreco:
Idag är Lyreco marknadsledande i sin bransch i Sverige. Efter Lyrecos förvärv av Staples har Staples i Sverige integrerats i varumärket under namnet ”Lyreco”. Lyreco finns för närvarande i 25 länder i Europa och Asien, samt i ytterligare 17 länder via partners.