Annons
Innehåll från LINK MedicalAnnons

Etiska regler för marknadsföring av läkemedelsinformation

LINK Medical ser till att läkemedelsföretags marknadsföring följer regelverken.
LINK Medical ser till att läkemedelsföretags marknadsföring följer regelverken.

Marknadsföring är en vital del av ett läkemedels livscykel, men för att undvika ekonomiska påföljder måste all samverkan med läkare och patienter vara i enlighet med både det etiska regelverket och övriga gällande regelverk.

Av: LINK Medical Regulatory team

Kommunikation har förändrats avsevärt under det senaste decenniet med en utveckling av mobil teknologi och sociala medier. Som en följd av detta har lagar och förordningar tagits fram för att reglera hur läkemedelsföretag kan använda sig av denna teknologi i marknadsföring av läkemedel. Det finns en rad kontrollsystem för att utvärdera och bedöma kommunikation- och marknadsföringsaktiviteter. Att efterleva dessa utgör en stor utmaning för företag som strävar efter att marknadsföra sina läkemedel på ett effektivt sätt.

I Sverige regleras marknadsföring av läkemedel av läkemedelslagen och Läkemedelsverkets föreskrifter för marknadsföring av läkemedel, till stor del styrda av Europeiska direktiv. Förutom Läkemedelsverkets föreskrifter har den Svenska Läkemedelsindustriföreningen (LIF) utvecklat ett etiskt regelverk gällande marknadsföringsaktiviteter. 

Riskerar stora böter

Företag som inte efterlever de regler och föreskrifter som gäller för marknadsföringsaktiviteter riskerar stora ekonomiska konsekvenser. I Sverige har Informationsgranskningsnämnden (IGN) rätten att tilldela läkemedelsföretag böter på upp till 500 000 kronor som betalas till LIF. Det är likvärdigt i Danmark och Norge, där bestridande av etiska regler kan resultera i böter på upp till 300 000 danska eller norska kronor. Dessutom publicerar IGN alla överträdelser publikt tillsammans med straffbeloppet. Avvikelser från regelverket leder alltså inte bara till ett finansiellt bakslag utan orsakar också stor skada på företagets varumärke.

Fördel med externa experter

För att säkerställa efterlevnad av regelverket vid marknadsföring av läkemedel, kan det vara fördelaktigt att inleda ett strategiskt samarbete med externa regulatoriska experter. LINK Medicals kompetenta regulatoriska team har mer än 25 års erfarenhet av både lokala och internationella regulatoriska regler. LINK Medical kommer att hålla ett seminarium i augusti med temat Kommunikation och Compliance. Anmäl dig via denna länk för att få mera information om hur du på bästa sätt kan säkerställa att regelverken följs.

Om LINK Medical
* LINK Medical är ett full-service CRO (contract research organisation) som erbjuder tjänster både under läkemedelsutveckling och efter marknadsgodkännande för läkemedels- och medicintekniska företag i norra Europa.

* LINK Medical har 180 medarbetare som kan bistå med expertis inom alla delar av ett projekt.

* LINK Medical har regulatoriska specialister i alla nordiska länder.

* LINK Medical hanterar mer än 6 500 regulatoriska projekt årligen, från enstaka uppgifter till större projekt, åt små- och stora läkemedelsföretag i norra Europa.

Läs mer på www.linkmedical.eu 

Mer från LINK Medical

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med LINK Medical och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?