ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lindex

Modeföretaget som integrerar hållbarhet genom hela affären

Cirkulärt mode, genomtänkta produktionsprocesser, goda arbetsförhållanden och ansvar i hela leverantörskedjan. Hos Lindex är hållbarhetsfrågan prioriterad och integrerad i hela verksamheten. Med cirka 460 butiker på 18 marknader, global e-handel och i rollen som en av Europas ledande modeföretag ser Lindex-vd:n Susanne Ehnbåge det som en självklarhet.

– Det handlar inte om att arbeta med hållbarhetsfrågan utan om att arbeta på ett hållbart sätt. Vi är inte där än, men det är målet på vår resa.

Att göra skillnad för framtida generationer är Lindex huvudsakliga hållbarhetslöfte – och arbetet visar sig i flera skepnader men med tydligt definierade fokusområden. Susanne Ehnbåge, Lindex vd som tillträdde sin post 2018, berättar att det är något hon ser omfamnar hela verksamheten.

– När jag valde att gå till Lindex kände jag till att hållbarhet var viktigt, men det var inte förrän jag kom innanför dörrarna som jag såg att det var så passionerat. Det berör alla och engagerar alla. När man ställer frågor till medarbetare kring engagemang och vad som är viktigt så är det just hållbarhet som kommer upp som en hög prioriteringsfråga.

Susanne Ehnbåge menar vidare att hållbarhet inte ses som en avskild funktion – det sträcker sig snarare från ax till limpa.

– Hållbarhet är integrerat i sättet vi gör vår affär. I allt från hur vi designar våra plagg, vilka råmaterial vi använder till hur vi arbetar med vår leverantörskedja och transporterar våra plagg. Vi vill också hjälpa våra kunder göra smarta val samt skapa en hållbar arbetsplats för våra medarbetare.

Det långsiktiga målet är att minska klimatpåverkan, sänka resursförbrukningen och sammantaget ha en positiv inverkan på människors liv.

– Det är vårt mål och vi har drivkraften utifrån och är starka inifrån som organisation.

Men hållbarhetsfrågan är ingen ny punkt på agendan utan har varit aktuell under lång tid och formats såväl som intensifierats genom åren.

– De senaste åren har vi tagit ett större grepp för att arbeta mer holistiskt i frågan. Vi behöver arbeta med det som har betydelse både idag och framåt och har gett ett löfte – att göra skillnad för framtida generationer. Det är ett ramverk för alla aspekter av hållbarhet och konkretisering för arbetet de kommande åren. Vårt hållbarhetslöfte är uppdelat i tre fokusområden; stärka kvinnors inflytande, respektera vår planet och stå upp för mänskliga rättigheter, säger Susanne.

"Kan göra en skillnad"
Modeindustrin förbrukar och förorenar stora mängder vatten. Vatten är ett fokusområde i Lindex hållbarhetsarbete och modeföretaget jobbar både för att minska mängden vatten men har även ett starkt fokus på kemikalier.

– Vi vet att det finns risk för vattenbrist och då behöver vi också jobba aktivt i frågan tillsammans med fabriker och produktionsenheter för att utveckla det på ett bättre sätt. Det är en viktig fråga för oss och vi har som målsättning att vara effektiva i hela värdekedjan och minska risken för vattenbrist i områden som är kopplade till vår verksamhet. Vi har även ett partnerskap med WaterAid för att förbättra tillgången till rent vatten och sanitet för textilarbetare som tillverkar kläder för Lindex, säger Susanne och fortsätter:

– Ett annat sätt att adressera vattenfrågan är hur vi arbetar med vår största fiber som är bomull. Av all bomull vi köper är ca 70 procent ekologisk och framåt kommer vi att arbeta för att ersätta mer av vår bomull med återvunnen bomull vilket kan spara stora mängder vatten. Något som är häftigt är att vi är en av största inköparna av ekologisk bomull i hela världen.

Produkterna på babysidan är ett ypperligt exempel i frågan. Här är hela sortimentet tillverkat av ekologisk bomull och återvunna material, och bomullsplaggen är alltid GOTS-certifierade.

Även vid tillverkning av denim nyttjas mycket vatten och processen ses som en av de mest vattenintensiva textilprocesserna. Det har lett fram till initiativet Better Denim som fick fart redan 2014.

– Vi arbetar med mer hållbara material, mer resurseffektiva tvättprocesser och renare infärgning.

Satsar på cirkulärt mode
Att Lindex inte är en passiv åskådare i den miljökris som råder är tydligt och att bolaget bortom en hållbar produktionsprocess även ser till transport, användning och kassering av produkter bekräftas av Susanne.

– Vi vill kunna erbjuda ett mer hållbart sortiment med mer hållbara material och titta mer på hur vi kan jobba utifrån ett cirkulärt förhållningssätt. Redan 2014 valde vi att ta emot textilier i alla butiker från kunder som ville lämna in dem.

Stärka kvinnor
Lindex har skapat mode för kvinnan i över 65 år och kvinnor har en avgörande roll i hel Lindex värdekedja.

– Kvinnan betyder allt för oss och vi vill stärka och inspirera kvinnor överallt. Det är vårt högre syfte. Majoriteten av de som tillverkar våra kläder är kvinnor. Vi arbetar med HERproject där kvinnliga textilarbetare bla får utbildning inom hälsa och ekonomi.

We Women by Lindex är ett annat framgångsrikt exempel.

– Här arbetar vi för mer jämställda och inkluderande arbetsplatser för kvinnor i vår leverantörskedja genom att bygga upp eller förändra fabrikernas management-system. Vi har hittills nått 36 fabriker och 78 000 arbetare varav 46 000 är kvinnor. Här hoppas vi kunna göra avtryck för att få fler att gå i samma fotspår och vi har som målbild att sprida information och få engagemang från fler parter i frågorna. Det ser vi som ett tydligt mål under det här året och att fortsätta engagera för att driva på en förändring.

"Kommer vara utmanande"
Men med framsteg kommer även utmaningar.

– Jag tror att alla mål kommer vara utmanande, det är ett arbete vi driver och vi kommer inte ensamt kunna göra det. Det handlar om att involvera hela leverantörskedjan och konsolidera den och generera impact i alla led. Ser vi till kunder tror vi att de ännu mer än i dag kommer att välja ett bolag som står för hållbarhet och jobbar på riktigt med hållbarhet, säger Susanne Ehnbåge och avslutar:

– Ser man bortom att det är existensberättigande för oss som bolag är det även en förutsättning för att rekrytera duktiga talanger och behålla dem. Långsiktigt tror jag också att hållbarhet driver kreativitet. Vi behöver hitta smarta lösningar och alla spånar kring det. Det driver positivism och en förändringsvilja.

EXTERNA LÄNKAR:

Läs mer om Lindex hållbarhetsarbete här

Läs mer om Lindex här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lindex och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer