Annons
Innehåll från LexusAnnons

Superingenjörerna bakom nya Lexus RX L

Deras jobb är att skapa perfektion.

Och att förena traditionellt japanskt hantverk med framtidens teknologi. Takumi är titeln på superingenjörerna bakom den sjusitsiga SUV:en Lexus RX 450hL.

Upptäck hantverket i nya Lexus RX 450hL

Spjutspetsteknologi. Hög kvalitet. Och klassiskt hantverk. Det har alltid varit grunden i den japanska biltillverkaren Lexus DNA. Ansvaret för att utveckla denna filosofi, och för att skapa bilar som lever upp till allt högre förväntningar, ligger hos Lexus speciella medarbetare med den ärofulla titeln Takumi.

Av de 7 700 anställda på fabriken Miyata i japanska Kyushi är det bara 19 personer som har lyckats nå målet att bli en av Lexus hantverksmästare. De har alla arbetat minst ett kvarts sekel inom sina specialområden, genomgått avancerade utbildningar och klarat tuffa tester för att bevisa att de har det som krävs.

Varje Takumi fokuserar på ett visst element i processen och säkerställer därmed att Lexus grundfilosofi integreras i varje del av produktionen. De är kända för att vara extremt noggranna när de granskar detaljer, ofta är händerna de viktigaste verktygen då lackspecialisterna till exempel använder sina känsliga fingrar när de letar efter möjliga avvikelser. Fabrikens robotar programmeras dessutom efter Lexus hantverksmästares specifika rörelser så att det japanska hantverket lever vidare, trots att det numera är en robot som utför arbetet.

Genom åren har Lexus skapat många bilmodeller som vittnar om hantverksskicklighet. En av dem är Lexus RX 450hL som är den hittills största SUV som tillverkaren säljer i Sverige. Interiören är ett perfekt exempel på hur Lexus kombinerar klassiskt hantverk och ny teknologi. Alla material är noggrant utvalda och varje söm utförs med stor precision. Trots att Lexus RX 450hL har en extra sätesrad har Lexus hantverksmästare i princip lyckats behålla yttermåtten från den femsitsiga versionen Lexus RX 450h. Endast 110 mm skiljer RX och RX L åt.

Lexus RX 450hL är en fyrhjulsdriven självladdande elhybrid med automat som standard, en bensindriven 3,5-liters V6-motor och två elmotorer. Systemet, som ger upp till 313 hästkrafter, räknar i realtid ut hur motorerna ska kombineras för att ge föraren en optimal körupplevelse samtidigt som bränsleförbrukningen ska hållas nere till ett minimum. Tekniken återvinner överskottsenergi från bromsarna som i sin tur laddar hybridbatteriet. Energin används sedan för att driva elmotorerna, antingen i kombination med V6-motorn eller i det helelektriska körläget EV (Electric Vehicle).

RX 450hL har en hög utrustningsnivå redan i grundutförandet. Här finns bland annat en 12,3-tums multimediaskärm med Apple CarPlay och Android Auto. Genom appen Lexus Link får föraren tillgång till uppkopplade tjänster som bland annat Körstilsanalys som registrerar färddata, körstil och håller reda på vilka resor som är privata och vilka som är i tjänsten. Appen har även en funktion som heter Hybrid Coaching. Denna hjälpreda ger föraren förarsupport så att man enkelt ska kunna hålla ner både CO2-utsläpp och bränsleförbrukning.

Upptäck hantverket i nya Lexus RX 450hL

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?