ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 24 FEB Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lexus

Självladdande elhybrider – så här fungerar tekniken

Låga utsläpp – och hög prestanda.
Det är poängen med Lexus självladdande elhybrider.
När nu toppmodellen Lexus LS 500h lanseras i Sverige gör nästa generation av elhybridtekniken entré.
Så här fungerar det.


Se fördelarna med självladdande elhybrid som tjänstebil

 Lexus var den första lyxbilstillverkaren som kunde erbjuda elhybridteknik. Sen 2004 har antalet elhybridmodeller från den japanska tillverkaren stadigt ökat – och nu har Lexus sålt över en miljon elhybrider och har implementerat tekniken i alla sina modeller.

 Lexus självladdande elhybrider kombinerar en intelligent bensinmotor med en eller två elmotorer. Baserat på körstil och yttre omständigheter väljer teknologin automatiskt och helt sömlöst hur kraftkällorna ska kombineras för störst effektivitet i varje givet ögonblick. Ofta drivs bilarna enbart av elkraft – och CO2-utsläppet ligger då på noll.

 Till skillnad från många andra biltyper behöver man aldrig tänka på att ladda en Lexus. Den självladdande elhybridtekniken fyller automatiskt batteriet genom att ta till vara på den energi som frigörs vid inbromsningarna. Det betyder att man som förare aldrig behöver tänka på något annat än att köra.

– Förarna kan vara säkra på att bilarna alltid gör ett miljöarbete, oavsett hur man kör. Man måste inte tanka något speciellt bränsle eller hitta eluttag och krångla med sladdar för att ladda. Det är inte upp till föraren att göra rätt, säger Bengt Dalström, informationschef Lexus Sverige.

 Nu lanseras Lexus nya toppmodell LS 500h i Sverige. I och med att den här lyxbilen rullar ut på de svenska vägarna gör också nästa generation av de självladdande elhybriderna entré i en sedanmodell.

 Lexus LS 500h har en avancerad drivlina som är konstruerad för så låg miljöpåverkan som möjligt, samtidigt som tillverkaren inte har behövt kompromissa med varken komfort, körglädje eller prestanda. Drivlinan, som kallas Multi Stage Hybrid-system, består av en 3,5 liters stor V6-motor som med modern teknik har optimerats för maximal prestanda. Den totala effekt som föraren har tillgång till är 359 hästkrafter.

 Den sofistikerade förbränningsmotorn samverkar med en avancerad elmotor och med två växellådor, en konventionell fyrstegad automatlåda och en CVT-låda. Tillsammans skapar de upplevelsen av en tiostegad växellåda som ger hybridsystemet alla möjligheter att optimera drivningen efter förarens körstil. Den version av Lexus LS 500h som säljs i Sverige har ännu en omtänksam funktion – nämligen fyrhjulsdrift.

 Se fördelarna med självladdande elhybrid som tjänstebil

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri