ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 APR Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lexus

Provkörning: Så bra är Lexus nya självladdande lyxhybrid

Lexus LS 500h är inte en vanlig lyxbil.
Den är en upplevelse som skapats för att kittla alla dina sinnen.
Vi har provkört – här är vår rapport.

Vill du också köra Lexus LS 500h? Här är allt du behöver veta

Den japanska biltillverkaren Lexus har alltid gått sin egen väg för att skapa personliga bilar som inte bara följer strömmen. Och det finns två viktiga ingredienser i framgångsreceptet: Modern spjutspetsteknologi och traditionellt japanskt hantverk.

 Bara att stiga in i nya Lexus LS 500h är en speciell upplevelse. När bilen är utrustad med luftfjädring hälsar LS välkommen genom att automatiskt höja chassit och sänka förarsätet för att det ska bli så enkelt som möjligt att sätta sig. Väl bakom ratten möts man av en omtänksamt designad interiör som håller högsta möjliga klass, varje detalj är tillverkad med stor precision och varje material är utvalt med omsorg. Intrycket är gediget klassiskt, samtidigt som designen är modern.

 Lexus LS 500h är en sällsynt behaglig bil att resa i. När vi svänger ut på vägen och accelererar rör sig den stora sedanen lugnt och nästan ljudlöst. Även i riktigt höga hastigheter är den behagliga tystnaden påtaglig i kupén.

 Lexus har utvecklat ett helt nytt toppmonterat multilänksystem som återfinns både fram och bak i nya LS. Resultatet är en fjädringskomfort i toppklass som effektivt trollar bort alla typer av ojämnheter i vägbanan. En ny adaptiv fjädring som effektivt anpassar sig efter körstil och yttre omständigheter finns också till LS och en ny elektronisk luftfjädring som bland annat kan anpassa bilens markfrigång.

 Den fina komforten förstärks av välbyggda stolar som tack vare många inställningsmöjligheter kan anpassas efter alla typer av kroppar. Och för att slappna av ytterligare kan LS 500h bjuda på en avkopplande shiatsumassage, både i fram- eller baksätet. Tack vare en avancerad klimatanläggning med nanoe-teknik anpassas atmosfären i kupén efter aktuella förhållanden och återfuktar samtidigt din hy och ditt hår. Ljudanläggningen från Mark Levinson® är pricken över ”I” och förvandlar bilen till en konsertsal där varje nyans i musiken är kristallklar.

 När vi svänger av motorvägen och i stället utmanar Lexus LS 500h på mindre och kurvigare vägar svarar chassit fint på varje kommando. Förutom det avancerade chassit är den låga vikten en förklaring till de vassa vägegenskaperna. Lexus har använt sig av lättviktsmaterial som höghållfast stål och aluminium när de konstruerade modellen vilket resulterat i en modell som är betydligt lättare än sin föregångare. Den kraftfulla drivlinan som sömlöst kombinerar kraften från en 3,5-liters V6-motor och en avancerad elmotor förstärker körglädjen och fyrhjulsdriften levererar hela tiden bra grepp även på sämre underlag.

 Den självladdande elhybriden LS 500h har en fyrstegad växellåda som kombineras med en CVT-låda. Kombinationen ger mjuka egenskaper när LS körs lugnt och en mer sportig karaktär när bilen körs aktivt. Det avancerade systemet bidrar också till att ge Lexus LS 500h fina miljöprestanda – trots att den stora bilen har 359 hästkrafter och accelererar från 0–100 km/h på 5,5 sekunder stannar förbrukningen på sju liter per tio mils blandad körning. Det är svårslaget. 

Vill du också köra Lexus LS 500h? Här är allt du behöver veta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri