ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lexus

Nyckeln till framgång: Våga vara annorlunda

  • Framgångspoddens Alexander Pärleros kör den självladdande hybridsuven Lexus RX450h.

Framgång kommer när man vågar sticka ut och göra något annorlunda.

Det säger Alexander Pärleros, entreprenören bakom den populära ”Framgångpodden”.

Han har ett samarbete med den japanska biltillverkaren Lexus, en partner som på flera sätt delar hans filosofi.

– Det finns en känsla i hela kulturen, att de hela tiden försöker skapa bättre upplevelser, säger han.

Självladdande suvar från Lexus – här är alla modeller 

Alexander Pärleros, 34, har gjort en spännande karriärresa. Som 20-åring började han som säljare och blev snabbt en av de bästa och tjänade stora pengar. Men det räckte inte som drivkraft, efter några år lämnade han sitt välbetalda jobb för att bli entreprenör. Han har sedan dess startat och sålt flera bolag och är numera även författare till den bästsäljande ”Framgångsboken” – och driver Framgångspodden, som är nordens största intervjupodd. 

I podden återkommer Alexander Pärleros ofta till hur viktigt det är att tänka annorlunda om man ska nå framgång.

– Om alla tänker likadant kommer alla att få ”normala” resultat. Men om man vågar göra saker lite annorlunda kan man hitta sina egna ämnen och sticka ut mer.

Varför är det så svårt att göra något annorlunda?

– Det handlar ofta om rädslor. När man gör något annorlunda och tänker på nya sätt börjar man lätt oroa sig för vad andra ska tycka. Det är begränsande. När man kommer över sina rädslor når man resultat som andra aldrig når.

Du är ju ett bra exempel på en människa som går egna vägar. Upplever du också denna rädsla?

– Ja, ja. Jag hamnar i lägen varje dag då jag tycker att saker är läskiga. När jag startade Framgångsspodden till exempel. Då fick jag höra från personer saker som ”Vad håller du på med? Tycker du att du är framgångsrik eller?” Det krävdes lite för att jag ändå skulle våga.

– Det här är något jag jobbar mycket med. Jag brukar ställa två frågor till mig själv: ”Om jag gör det här – kommer jag att ångra mig när jag är gammal?” Och: ”Skulle jag göra det om jag inte var rädd?” Det hjälper mig framåt.

Varför är det egentligen så viktigt att nå framgång?

– Tycker man att framgång är att kunna visa upp en 30-miljonerkronorsvilla eller köpa en Ferrari… då är inte framgång ett dugg viktigt enligt mig.

Vad är viktigt då?

– Som jag ser det kan framgång vara att bidra till andra personers lycka. Kanske gör man så att någon annans liv blir lite bättre, det kan handla om stora saker som att se till att någon har ett jobb eller mindre detaljer som gör skillnad. De personerna som tänker så är de som driver på den här världen. I det perspektivet tycker jag att framgång är extremt viktigt. 

Du har ett samarbete med biltillverkaren Lexus och det låter som att ni har rätt mycket gemensamt?

– Ja, så är det. Jag upplever att Lexus hela tiden försöker att förbättra och göra någonting annorlunda. Det är en känsla i hela kulturen, att de har tänkt på så många småsaker och hela tiden försöker göra upplevelsen bättre. Det började redan i bilaffären när jag köpte bilen, man kände sig verkligen välkommen där. Och när jag körde iväg kom alla i personalen ut och gjorde en japansk hälsning. Det var något speciellt.

Du har köpt suven Lexus RX450h. Vad kan du säga om den?

– Det här är en självladdande elhybrid. Jag gillar miljöarbetet som ligger bakom, att de tar ansvar för framtiden. Jag tycker också om att köra bilen, det är en speciell upplevelse. 

Du sitter bakom ratten just nu när vi pratar. Var är du på väg?

– Jag ska faktiskt åka och göra naglarna.

Okej, det där var lite oväntat?

– Jag träffade en kille i ett sammanhang som hade målade naglar och reagera på vilket avtryck det gjorde och tänkte på att själv göra det. Där kom det här med rädslan för vad andra ska tänka och tycka in igen, men jag har bestämt mig för att göra det. Jag tänker att genom att skilja sig bara några procent från mängden kan man vinna 100 procent, säger Alexander Pärleros.

Självladdande suvar från Lexus – här är alla modeller 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies