ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lexus

Ny undersökning: Här är bilarna som krånglar minst

  • För åttonde året i rad är det bilar från Lexus som visar sig vara bäst och minst drabbade av problem, enligt en ny undersökning.

Bilar från Lexus krånglar minst av alla. Den slutsatsen kan man dra efter att 33 000 bilägare har fått säga sitt i J.D. Powers årliga rapport Vehicle Dependability Study som nyligen presenterades.
Det är åttonde året i rad som den japanska tillverkaren tar hand om förstaplatsen.

Bilar i toppklass – läs mer om Lexus

 Studien baseras på amerikanska bilägares utlåtande om pålitligheten hos deras tre år gamla bilar. Ägarna har själva fått berätta om hur många fel de har noterat på sina bilar sedan de var nya och resultatet anges som antal upplevda problem per 100 bilar. Undersökningen visar att genomsnittstillverkaren drabbas av 136 problem per 100 bilar.

 För åttonde året i rad är det bilar från Lexus som visar sig vara bäst och minst drabbade av problem. Endast 106 upplevda problem per 100 bilar rapporterades för tillverkaren.

 Teknologi och hantverksmästare
Att Lexus återigen hamnar i topp i den stora undersökningen är ingen slump. Tillverkaren lägger ner stora resurser på att utveckla nya metoder för att säkerställa toppkvalitet. Varje modell testas minutiöst och i fabrikerna implementeras ständigt nya teknologier som ska säkerställa att Lexus alltid ligger i framkant.

Samtidigt värnar biltillverkaren om det klassiska japanska hantverket och har speciella hantverksmästare med titeln Takumi som säkerställer att varje detalj i en ny Lexus håller högsta möjliga klass.

 Lanseras i Sverige
Ett bra exempel på hur långt man har kommit i utvecklingen är den nya självladdande elhybriden Lexus ES 300h som nu lanseras i Sverige. Modellen är ett resultat av ett intensivt utvecklingsarbete där fokus har legat på att ge kunderna kvalitet, komfort och extraordinära upplevelser.

 Drivlinan i ES 300h består av en kompakt elmotor på 120 hästkrafter, ett nykonstruerat nickelmetallhydbridbatteri på 244,8 volt och en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor av Atkinson-typ. Bensinmotorn och elmotorn är oberoende av varandra, men samverkar och kan driva bilen individuellt. Den totala systemeffekten är 218 hästkrafter och bränsleförbrukningen är från låga 4,4 liter/100 km. CO2-utsläppen är från 100 gram per kilometer enligt den nya körcykeln NEDC-korr.

 En av de säkraste bilarna – någonsin
Lexus ES 300h har också väl utvecklade säkerhetssystem. När modellen testades av trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP belönades den med maxbetyget Fem stjärnor. Modellen uppnådde också en imponerande genomsnittspoäng på 86,25 vilket gör den till en av de säkraste bilarna någonsin enligt Euro NCAP.

 En välutrustad Lexus ES går att beställa nu och kostar från 417 800 kronor.

 Självladdande elhybrid – nu finns tekniken i Sverige

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer