Annons
Innehåll från LexusAnnons

Entreprenörernas favorit överträffar förväntningarna

Lexus bygger på traditionellt japanskt hantverk av högsta klass.
Lexus bygger på traditionellt japanskt hantverk av högsta klass.

En krångelfri bil förenklar vardagen för Sveriges småföretagare.

På senare år har Lexus seglat fram som många entreprenörers favoritmodell.

– Det bekymmersfria ägandet är nog det som lockar allra mest, säger Anders Drakenberg, marknadschef på Lexus Sverige.

Rätt suv med bekymmersfritt bilägande

Småföretagare brukar beskrivas som jobbmotorn som håller igång Sverige. Idag finns det mer än 1,1 miljoner entreprenörer som driver mindre företag med färre än tio anställda.

Lexus, med sin djärva och modiga design, har på senare år blivit många entreprenörers favorit på den svenska bilmarknaden.

– Många småföretagare köper sin bil på företaget som en del i en vettig finansieringslösning, säger Anders Drakenberg, marknadschef på Lexus i Sverige.

80 procent av alla bilar som Lexus säljer i Sverige sker på en växande företagsmarknad. Ett av skälen? Det bekymmersfria ägandet som bidrar till att man som Lexus-ägare kan fokusera på sitt entreprenörskap. När bilen lämnas in på service får du till exempel alltid en lånebil och din egen bil tvättas in- och utvändigt. innan du får den återlämnad. Allt för att din verksamhet inte ska stå still medan din bil repareras. 

Lexus bygger på traditionellt japanskt hantverk av högsta klass. Enligt Anders Drakenberg finns det en vanföreställning om att Lexus modeller därför är relativt dyra, men de flesta inser snart att man får mycket valuta för pengarna.

– Vår prisbild är attraktiv i förhållande till andra premiumaktörer. Det märker man speciellt vid en jämförelse mellan bilmärken med motsvarande utrustningsnivåer. I de sammanhangen är en Lexus alltid väldigt välutrustad.  

Åtta år i rad har Lexus hamnat i topp i J.D. Powers så kallade krångelrapport, som baseras på närmare 80 000 bilägares upplevelser av pålitligheten hos tre år gamla bilar. Det har bidragit till att Lexus varumärke stärkts och att kundlojaliteten ökat. 

En annan förklaring till att Lexus har nöjda kunder är Omotenashi – som rakt översatt betyder gästfrihet. Att alltid leverera något mer än det förväntade finns i företagets dna och genomsyrar hela kundupplevelsen, från det första mötet med en säljare till kontakt med tillverkarens serviceprogram Lexus Care. 

– För oss är det till exempel självklart att kontakta kunderna inför en service. Men det som främst driver lojaliteten är att vi verkar för att kunderna ska känna sig som gäster i vårt hem. 

Rätt suv med bekymmersfritt bilägande

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?