ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lexus

Effektivitet i världsklass – nu finns bilen i Sverige

  • Poängen med en självladdande elhybriddrivlina är att den ger mer kraft, lägre bränsleförbrukning och att den inte behöver laddas via eluttag.

Mer kraft och lägre förbrukning. Det blev resultatet när japanska Lexus konstruerade en ny självladdande elhybriddrivlina. Tekniken finns i premiumsedanen Lexus ES 300h som nu har premiär i Sverige.
Så här fungerar det.

 Lexus ES 300h – laddad med lyx och innovativ teknik

 Lexus hybriddrivlina består av en kompakt elmotor på 120 hästkrafter, ett nykonstruerat nickelmetallhydridbatteri på 244,8 volt och en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor av Atkinson-typ. Bensinmotorn och elmotorn är oberoende av varandra, men samverkar och kan driva bilen individuellt. Elmotorn kan arbeta själv under kortare sträckor och understödjer bensinmotorn när det behövs extra kraft.

 Bilen laddar sig själv
Poängen med en självladdande elhybriddrivlina är att den ger mer kraft, lägre bränsleförbrukning och att den inte behöver laddas via eluttag. Systemet laddar sig självt på två sätt: Dels av bensinmotorn under gång, dels tas rörelseenergin tillvara genom att kraften regenereras vid inbromsning och motorbromsning. Det ger Lexus ES 300h en genomsnittlig förbrukning av låga 4,4 liter per 100 kilometer, det är lägre än vad många småbilar klarar av. CO2-utsläppen anges från 100 gram per kilometer enligt den nya och tuffare körcykeln NEDC-korr.

 Effektivitet i världsklass
Bensinmotorn blir mer bränsleeffektiv genom att insugningsventilerna hålls öppna lite längre i kompressionsfasen. Ventiltiderna är variabla. Verkningsgraden, det vill säga hur stor effekt du får ut ur bränslet, ligger på 41 procent vilket är världsledande för en förbränningsmotor. Andra förklaringar till bränsleeffektiviteten är raka insugningsportar, ökade ventilvinklar och laserpläterade ventilsäten. Lägg till insprutningsmunstycken med flera hål, variabel och intelligent styrning av insugsventilerna och ett variabelt kylsystem.

 Växellådan i Lexus ES 300h är en steglös variabel automatlåda av planetväxeltyp. Den är mer kompakt än tidigare och ger en linjär, sömlös acceleration. Man kan också välja att köra aktivt genom att använda de paddelliknande reglagen på ratten och växla mellan sex simulerade lägen för mer exakt kontroll.

 Hög säkerhet
Helt nya Lexus ES 300h är en teknologiskt avancerad premiumsedan baserad på en ny framhjulsdriven global plattform där all teknik syftar till optimal effektivitet och maximala prestanda.

Dessutom är Lexus ES 300h den säkraste bilen i sin klass och enligt Euro NCAP en av de säkraste modeller de någonsin testat.

 Komforten är i toppklass och interiören lyxbetonad med ett utsökt urval av material och finstämt detaljarbete. Nya Lexus ES 300h finns i fem olika utrustningsnivåer: Comfort, Executive, Luxury, F SPORT och F SPORT S. Redan med standardutrustningen Comfort är Lexus ES 300h mycket generöst utrustad.

Lexus ES 300h är en unik kombination av en miljömässigt intelligent och effektiv drivlina, hög driftsäkerhet, luxuös komfort och en byggkvalitet i absolut särklass. Allt förpackat i en sportigt elegant fyradörrars sedankaross. Bilar finns nu hos Lexus återförsäljare. Pris från 417 800 kronor.

 Lexus ES 300h – laddad med lyx och innovativ teknik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies