ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Lexus

Dolda fällan när du jämför priser på olika bilmodeller

  • En bra utrustningsnivå redan i grundutförande kan både ge bilköparna en bättre överblick och göra slutpriset på den färdiga bilen lägre. Ett bra exempel är den självladdande elhybriden Lexus ES som nu lanseras i Sverige.

Att jämföra vad nya bilar kostar kan vara en utmaning. Och det finns dyra fällor att gå i här. Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig mycket mellan olika tillverkare.

Välutrustad från start – här är nya Lexus ES 300h

 Vid en första anblick kan drömbilen se ut att ha en anständig prislapp. Men, när man börjar granska detaljerna ser man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning – det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda – kräver ofta en tung extrainvestering, speciellt när det handlar om en lite dyrare premiumbil. När man själv räknat ihop vad det skulle kosta med den utrustning man behöver är det inte ovanligt att priset har stigit med 10 000-tals kronor.

 Positivt undantag
Det finns dock positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförande. Det kan både ge bilköparna en bättre överblick och göra slutpriset på den färdiga bilen lägre. Ett bra exempel är den självladdande elhybriden Lexus ES som nu lanseras i Sverige.

 Nya Lexus ES 300h har en modern hybriddrivlina som standard. Systemet består av en kompakt elmotor som samarbetar med en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor av energieffektiv Atkinsonmodell. Den sammanlagda systemeffekten är 218 hästkrafter och bränsleförbrukningen anges till 4,4 liter per 100 km vid blandad körning enligt den nya tuffare körcykeln Korr-NEDC.

 Toppmodern utrustning standard
I Lexus ES är också toppmodern och viktig säkerhetsutrustning standard. I alla versioner av bilen finns Lexus Safety System +, ett paket med en rad avancerade säkerhets- och förarassistanssystem. Bilen är byggd på en ny vridstyv plattform och har förutom tio krockkuddar bland annat nyutvecklade system som känner igen och upptäcker faror och potentiella hinder. Lexus ES kan i många fall helt undvika olyckor och i andra fall minimera skadorna. Nya ES kan bland annat upptäcka och automatiskt nödbromsa för cyklister i dagsljus och fotgängare även nattetid.

 Bidrar till trevligare bilupplevelse
Som grundutrustning finns i Lexus ES 300h också många detaljer som bidrar till en trevligare bilupplevelse. Några exempel är skinnklädsel, akustiskt fönsterglas, aktiv farthållare, åttatums multimedia-skärm, ljudanläggning med 10 högtalare, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också nyckellöst lås- och startsystem, 2-zons klimatanläggning och öppningsbar taklucka.

 Nya Lexus ES 300h lanseras nu i Sverige och kostar från 417 800 kronor.

 Välutrustad från start – här är nya Lexus ES 300h

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies