Annons
Innehåll från LexusAnnons

Därför blev Lexus NX en succé i Sverige

Lexus NX är elhybridteknik kombinerat med lyx.
Lexus NX är elhybridteknik kombinerat med lyx.

Kampen om SUV-kunderna hårdnar. I förarsätet sitter en japansk uppstickare som kombinerar lyx och säkerhet med ny teknik och fokus på miljön.

Lär dig mer om Lexus NX 300h

När de första SUV:arna lanserades var det många som trodde att det bara var en kortvarig trend.

Men SUV-segmentet har fortsatt att växa, och är idag en av 2010-talets stora försäljningssuccéer.

Den bilden bekräftas av Anders Drakenberg, marknadschef på Lexus Sverige:

– I Europa har försäljningssiffrorna kontinuerligt pekat uppåt de senaste tio åren – och Sverige är inget undantag, säger han.

80 procent av den japanska tillverkarens försäljning är just inom SUV-segmentet. I knivskarp konkurrens sticker Lexus NX ut i mängden.  

NX är en så kallad självladdande elhybrid där man med banbrytande teknik kombinerar prestanda med låga koldioxidutsläpp. Tekniken tar tillvara på överskottsenergin under körning, till exempel när bilen bromsas. Energin används sedan till att driva bilen framåt.

Redan 2004 var Lexus den första premiumbilstillverkaren i världen att erbjuda elhybridteknik kombinerat med lyx. Sedan dess har många Lexus-kunder fått möjligheten att köra på ett mer medvetet sätt.

– Det blir nästan en sport att utnyttja nedförsbackarna för att i sin tur kunna utnyttja batterierna så resurseffektivt som möjligt. Och det leder ju i det långa loppet till en bättre bränsleekonomi, säger Anders Drakenberg.

De mellanstora SUV:arna tilltalar en bred publik som trivs med att sitta högt och bekvämt, oavsett om de är på väg till skidsemestern via snåriga landsortsvägar eller under den långa jobbresan på motorvägen. 

Lexus har gjort sig känd som en biltillverkare med säkerhetsfunktioner som gör att man som bilist alltid kan känna sig trygg ute på vägen. Lexus Safety System + är ett intuitivt system som skyddar både förare och passagerare ute på vägen.

– Bland annat är NX utrustad med aktivt krockskyddssystem, säten med whiplashskydd, fotgängarigenkänning, automatiskt helljus och vägskyltsavläsare. Vi har all funktionalitet som gör att vi kan erbjuda en bättre kundupplevelse, säger Anders Drakenberg.

Lär dig mer om Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?