ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från Lendify

Så ska Lendify ta andelar från nischbankerna

För fyra år sedan inledde Lendify sin resa mot att bli en utmanare till bankerna.
Företaget växte med 570 miljoner kronor i förmedlade lån under förra året och tror på fler andelar under 2018.
– Om jag hade varit nischbank skulle jag varit orolig, säger vd:n Nicholas Sundén-Cullberg.

Läs mer om att investera i lån

 Blancolånemarknaden i Sverige ligger på ungefär 220 miljarder kronor.  Storbankerna står för cirka 65 procent och nischbankerna för de resterande 35. Överlönsamheten på marknaden är stor och har vuxit de senaste 10-15 åren i takt med att nischbankerna har tagit delar av marknaden från storbankerna.

 Men det finns också andra spelare på blancolånemarknaden, som med ny teknik utmanar jättarna. Lendify, som är en plattform för personlån, växer starkt och passerade tidigare i år 1 miljard kronor i total utlåning via plattformen. Företagets vd Nicholas Sundén-Cullberg berättar om varför de valde att ge sig in i den lönsamma blancolånemarknaden.

– Trots att det är trångt med många nischbanker finns det bra förutsättningar för att börja bygga en bankutmanare – tack vare överlönsamheten. Även om det finns 15-20 nischbanker eller till och med fler så har de för höga kostnader, vilket gör att räntan ut mot låntagare inte har pressats så mycket som den borde ha gjort i snitt, säger han och fortsätter:

– I de nischbanker jag har studerat närmare har man en total inlåningskostnad på max 2 procent. Sedan har man en kostnad för att driva verksamheten på runt 7 procent och ytterligare 2 procent i kreditförluster, högt räknat. Då har vi totalt 11 procent som de ska täcka, och det är anledningen till att snitträntan i blancolånemarknaden har legat över 11 procent. Det är någon typ av break even-ränta för nischbankerna.

 Och det är just när det kommer till kostnaderna som Lendify ser att de kan göra skillnad.

– Vi såg att det finns en stor potential att kapa den här 7-procentskostnaden för verksamheten. Det tror vi att vi kan göra drivet av att vi bygger ett IT-system helt från scratch, inhouse utan några tredjepartsleverantörer, i kombination med att vi jobbar jäkligt hårt och försöker göra om och göra rätt.

 Genom att utöka lånestocken ytterligare och sänka räntorna tror Lendify att de kan ta ytterligare marknadsandelar från konkurrenterna.

– När vi har en lånestock på 2 miljarder tror vi att vi kommer att kunna sänka räntorna rejält och därmed kunna växa mycket snabbare än vi gör i dag. Nu har vi gjort en total utlåning på en miljard kronor och tanken är att vi ska kunna växa upp till 2 miljarder under 2018. Det är först där som jag tror att nischbankerna kommer att få riktiga problem – på grund av oss – därför att de kommer att sitta kvar med sina höga kostnader. Vi däremot kommer att ha våra låga kostnader i kombination med att vi har kommit ner i kostnad av kapital. Då har vi en väldigt slagkraftig modell. Om jag hade varit nischbank skulle jag varit orolig.

 Läs mer om investeringar i lån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lendify och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies