ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Länsförsäkringar

4 av 10 företag drabbas av brott – så skyddar du dig

Siffror visar att nära hälften av alla företagare har blivit utsatta för någon typ av brott.
Här är expertens bästa råd hur du kan skydda dig.
– Ett första steg är att tänka efter före: vilka tänkbara risker finns i min verksamhet? Ha gärna försäkringsbolaget som stöd, säger Susanne Fagerberg, skadeexpert hos Länsförsäkringar.

Du driver företag – vi hjälper dig med det där andra

Stölder, inbrott och fakturabedrägerier. Det är de vanligaste brotten företagare drabbas av enligt en undersökning Novus gjort på uppdrag av Länsförsäkringar. Allra vanligast är stölder och inbrott, som tillsammans står för 54 procent av brotten.

– Det bekräftar den bilden vi också har. Just de ärendena är vardag för våra skadereglerare och vi möter ofta en oro för inbrott hos våra kunder, säger Susanne Fagerberg och fortsätter:

– Även försök till bedrägerier är vanliga, men vi upplever att kunderna idag är mer uppmärksamma på konstiga fakturor och liknande. Man har bättre koll helt enkelt.

Fundera på riskerna – och ta hjälp av en expert
Enligt Susanne är det vanligt att kunderna börjar tänka i banor av skydd och säkerhet för sin firma först efter att de har utsatts för brott:

– Då är man mottaglig på ett annat sätt och funderar mycket på hur man kunde gjort istället. Mitt råd är därför att fundera en stund på vilka tänkbara risker som finns i verksamheten innan något händer. Ha gärna försäkringsbolaget som stöd, vi har lång erfarenhet och har samlat på oss mycket kunskap kring vad som faktiskt kan hända och hur vanligt det är.

Vilka är dina bästa råd till den som vill skydda sin firma?
– Se över skalskyddet, behövs det larm eller liknande? Ta hjälp av sakkunnig för råd gällande brandrisk och vattenskador. Skaffa dig rutiner och vidta försiktighetsåtgärder om du förvarar dyr utrustning på företaget, går det exempelvis att ställa in och låsa in sakerna på något säkert ställe?

”En trygghet för dig”
Om någonting ändå händer med företaget – som stöld, skadegörelse eller brand – är en företagsförsäkring en viktig pusselbit för att minska den negativa påverkan på verksamheten, påpekar Susanne:

– Försäkringen är i första hand en trygghet för att du som företagare ska kunna koncentrera dig på ditt företag. Våra försäkringar för småföretag har ett välpaketerat innehåll som är anpassat för vad man vanligtvis behöver, sedan ska man förstås vara noggrann och tillsammans med oss anpassa den utifrån sina behov.

Undersökningen pekar på att många företagare oroar sig för brott – även om drygt 60 procent faktiskt inte drabbas:

– Det är viktigt att skilja på att ha drabbats av brott och att oroa sig över det.  Är man orolig tycker jag man ska använda den känslan till att göra något konkret: ”Nu jäklar ska jag gå igenom vad som skulle kunna hända”. Använd de tips och råd som finns, de bygger på all erfarenhet vi och andra aktörer har.

Länsförsäkringar hjälper dig med det där andra – läs mer

 

FAKTA: Utdrag ur undersökningen

Har ditt företag blivit utsatt för brott eller försök till brott?

Ja, 38 procent, nej 60 procent, vet inte 2 procent.

Om ja, vilken typ av brott eller försök till brott?

1. Inbrott/stöld, 54 procent

2. Fakturabedrägerier, 31 procent

3. Skadegörelse, 9 procent

4. Kortbedrägerier, 8 procent

5. Dataintrång/databedrägeri 8 procent

6. Phishing (lura till sig personlig lösenordsinformation), 4 procent

7. Rån/överfall, 4 procent

8. Utpressning, 3 procent

9. Id-stöld, 2 procent

10. Annat, 5 procent

 

Oroar du dig för någon eller några av följande händelser? Här visas de som svarat: oroar mig dagligen/då och då/någon gång

1. Inbrott, 44 procent

2. Datakrasch/förlust av data/stöld av datorer, 43 procent

3. Att du ska bli långvarigt sjuk, 41 procent

4. Ekonomin i företaget, likviditet, 40 procent

5. Att en medarbetare/kompanjon ska bli långvarigt sjuk, 31 procent

6. Brand, 25 procent

Fotnot: Undersökningen genomfördes genom webbintervjuer med 670 företag med upp till 49 anställda.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Länsförsäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer