1515
Innehåll från KINTO MobilityAnnons

Kör bränslecellsbil i tjänsten – så gör du

Vad sägs om en tjänstebil med extra allt, som har en räckvidd på 65 mil, tar 4-5 minuter att tanka och bara släpper ut vattenånga?

Då är Toyota Mirai bilen för dig.

Läs mer om KINTO, er tjänstebil vid behov 

Elmotorn är på många sätt helt överlägsen förbrännningsmotorn. Den är kompakt och lättplacerad med ett enorm vridmoment från start, inget behov av växellåda, inga vibrationer, inget buller och framför allt inga skadliga avgaser. Nackdelen är batterierna – tunga, dyra och otympliga, som dessutom tar lång tid att ladda. 

Men det finns faktiskt en teknik som gör det möjligt för bilen att tillverka sin egen elektricitet. 

I Toyota Mirai är de stora batterierna utbytta mot en vätgastank och en bränslecell. I bränslecellen omvandlas vätgasen till el, värme och vattenånga. Elströmmen går till driften av elmotorn, värmen omvandlas i en värmeväxlare till att både värma och kyla kupén efter behov och den harmlösa vattenångan släpps ut i luften.

Bränslecellen är ingen ny uppfinning. Även om principen beskrevs första gången redan 1801 dröjde det fram till det amerikanska Apolloprojektet på 1970-talet innan tekniken kom att användas i större skala. Då kom den att förse Apollokapslarna, som tog de första människorna till månen, med elektricitet. Toyota började testa bränslecellsdrivna fordon redan i mitten av 1990-talet.

Andra generationens bränslecellsbil

Mirai är den andra generationens bränslecellsbil från Toyota. Den första generationen Mirai gick i serieproduktion 2014.  Vätgasen lagras i kolfibertankar när du tankar. Den omvandlas sedan till elenergi i en bränslestack som driver elmotorn.

Allt du lämnar efter dig är vattenånga. Inga koldioxidutsläpp från bilen över huvud taget.

Fördelarna med Mirai är många. Den har lång räckvidd. Omkring 65 mil på en tank vilket nästan är i nivå med diesel- och bensinmotorer, men långt över batteridrivna elbilars räckvidd.

Mirai har inga skadliga avgaser. Det enda bränslecellsprocessen släpper ifrån sig är vattenånga och värme. 

*Den kan användas med förnybar energi. Allt som egentligen behövs är vatten och vatten- eller solkraft.

*Den har hög verkningsgrad. Verkningsgraden ligger på över 50 procent, vilket kan jämföras med en förbränningsmotor – som håller en verkningsgrad på runt 30 procent. 

*Den är köldtålig. Bränslecellen är inte känslig mot låga temperaturer och Mirai tappar inte på samma sätt som batteridrivna bilar körsträcka när det är kallt.

*Den är snabbtankad. Att tanka bilen tar inte längre tid än för bensin- och dieseldrivna bilar.

Snabbladdning av elbilar, där det är möjligt, tar avsevärt mycket längre tid och medför ett ökat slitage på batteriet.

Full flexibilitet

Med KINTO kan företag ha Toyota Mirai efter behov. 

En timme? En dag? En månad? KINTO erbjuder dig full flexibilitet när du vill ha Mirai för ditt företags mobilitet. I dagsläget finns två lösningar: 

*KINTO Share är en bilpoolslösning där de anställda får tillgång till både bil och parkering. Man kan boka digitalt och väljer sedan en KINTO-plats nära bostaden, på jobbet eller under resan. Om en anställd på ett företag i Malmö ska åka till Stockholm på kundbesök, kan denne först ta tåget och sedan byta till en bil som väntar vid stationen. Det frigör tid till att kunna arbeta på tåget i stället för att behöva tillbringa flera timmar bakom ratten.

*KINTO Flex är en abonnemangslösning för företag som behöver bil i längre perioder. Företaget kan då abonnera på en bil från 30 dagar och uppåt, så länge som den behövs, till ett fast pris. 

Slipper binda kapital och vara fast i långa avtal

Flex-abonnemanget kan liknas vid företagsleasing, fast utan oväntade tilläggskostnader, samt att företaget slipper binda upp kapital och vara fast i långa avtal. Dessutom slipper företaget långa väntetider, då bilen med detta upplägg levereras till företaget på endast fyra dagar. Fordonsskatt, försäkring, service och andra kringkostnader är inkluderade i det fasta månadspriset. 

Först med att köra andra generationens bränslecellsbil från Toyota? Läs mer om Mirai 

Mer från KINTO Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KINTO Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?